"Hard werken & plezier zijn de basis voor succes!"
Jouke Smeding
Greyt Controller | Financial Control | Reporting
Jouke is een enthousiaste, ambitieuze, hardwerkende financial met een gezonde no-nonsense mentaliteit en een brede basis binnen (financial) control, reporting en accounting. Daarnaast heeft hij ook ervaring in het leidinggeven aan kleine teams als meewerkend voorman. Jouke is ervan overtuigd dat het verschil in organisaties gemaakt wordt door de mens, medewerker & het team. Daarom ligt zijn focus op samen tot structurele verbeteringen komen.
Carrière highlights
- Manager Finance bij IHC IQIP
- Meewerkend voorman bij Scan Modul
- Project controller bij TetraPak
Resultaten highlights
- Opzetten financial shared service center
- Poject control over 150+ projecten
- Reporting timing & kwaliteit verhoogd
Branches
- Maakindustrie
- Verhuur
Persoonlijke competenties
Leidinggeven & coaching
Op basis van een open feedback cultuur duidelijke afspraken met elkaar maken en hierop sturen, mensen begeleiden bij hun werk en meenemen in de ontwikkelingen, samen een positieve werksfeer neerzetten waarin hard werken & plezier hand-in-hand gaan.
Professioneel
Afspraak = afspraak, vergaderen heeft alleen zin als iedereen zich heeft voorbereid, georganiseerd te werk gaan (plan / do / check / act).
Ambitieus (continue ontwikkeling)
Elke afdeling in elke organisatie kan altijd verbeterd worden. Dit kan laaghangend fruit zijn of bij organisaties die al staan door nieuwe technieken te implementeren. Daarnaast geloof ik hier ook in voor de mens, iedereen kan zich continu ontwikkelen.
Werkervaring
IHC IQIP BV
2017 - heden
Functie titel: Manager Accounting & Reporting
Branche: Maakindustrie
Expertises: Financieel management
Verantwoordelijkheden:
- Het aansturen van het Finance team (4 FTE);
- Het continue verbeteren van de financiële afdeling, o.a. door automatiseringsslagen en het verbeteren van de rolduidelijkheid;
- Het opzetten van een Financial Shared Service Centre voor de IHC IQIP groep;
- Houden van cost control gesprekken met de afdelingsmanagers;
- Reviewen van de maandcijfers van de individuele units;
- Consolideren en rapporteren van geconsolideerde actuals.
Daarnaast ben ik Process Information Manager (PIM) bij IHC IQIP. Dit houdt in dat ik de processen bij optimalisatieslagen of nieuwe IT projecten bewaak. In deze hoedanigheid maak ik ook deel uit van de stuurgroep IT van IHC IQIP B.V.
Resultaten:
- Opzetten financial shared service center;
- Automatiseren van processen;
- Kernwaarden integreren in finance team.
TriviumLindenhof
2013 - Heden
Functie titel:
Branche: Zorg
Expertises: Controller
Verantwoordelijkheden & resultaten:
- Verantwoordelijk voor juiste verwerking maandcijfers;
- Opbouwen budget 2017.
TriFinance Nederland BV
2012 - 2016
Functie titel: Project Consultant
Branche: Financiële detachering
Expertises: Controlling
Verantwoordelijkheden & resultaten:
- Het uitvoeren van interim opdrachten binnen Accounting en Control;
- Coachen van Young Graduates.
IHC IQIP BV
2016
Functie titel: Meewerkend voorman Accounting & Reporting
Branche: Maakindustrie
Expertises: Financial Control
Verantwoordelijkheden & resultaten:
- Het aansturen van het Finance team (6 FTE) in de rol van meewerkend voorman;
- Het in kaart brengen en invoeren van procesverbeteringen voor urenverantwoording en maandafsluitingstaken;
- Opzetten van een investeringsrapportage (CAPEX);
- Reviewen van de maandcijfers van de individuele units;
- Consolideren en rapporteren van geconsolideerde actuals.
Stichting Havensteder
2015 - 2016
Functie titel: Consultant / Medewerker Financiële informatievoorziening
Branche: Woningcoöperatie
Expertises: Financial Control
Verantwoordelijkheden & resultaten:
- Het in kaart brengen van de afdeling Financiële informatievoorziening, waaronder de manier van samenwerken, de cultuur, onderlinge verhoudingen etc.;
- Opzetten balansspecificaties ter voorbereiding op de jaarrekening.
Scan Modul
2014 - 2015
Functie titel: Financial Controller
Branche: Maakindustrie
Expertises: Financial control & management
Verantwoordelijkheden:
- Als meewerkend voorman verantwoordelijk voor de volledige boekhouding en rapportage van alle 8 Scan Modul entiteiten;
- Aansturen van 4 FTE;
- Aansturen, uitvoeren en controleren van de volledige boekhouding van het Shared Service Center gevestigd in Nederland voor de Scan Modul entiteiten.
Resultaten:
- Achterstand in financiële verwerkingen weggewerkt;
- Processen opgezet voor juiste & tijdige verwerkingen;
- Maandrapportages ontwikkeld.
Tetra Pak Processing Systems B.V.
2013 - 2014
Functie titel: Project Controller
Branche: Maakindustrie
Expertises: Project control
Verantwoordelijkheden & resultaten:
- Controleren van alle projecten inclusief regelmatige meetings met de project managers;
- Maandelijkse afsluiting en rapportage inclusief alle statische analyses en onderbouwing voor de rapportage richting cluster;
- Opzetten maandelijkse rapportage van de Strategic Accounts, inclusief maandelijks bespreekmoment en consolidatie.
Resinall Rutgers Resins B.V.
2012 - 2013
Functie titel: Consultant
Branche: Chemische industrie
Expertises: Voorbereiden jaarrekening
Verantwoordelijkheden:
- Controleren grootboekrekeningen 2012 ter voorbereiding op jaarrekening;
- Updaten grootboekrekeningenschema incl. mapping;
- In kaart brengen van verbetervoorstellen en procesoptimalisaties;
- Schrijven van accounting manual.
Resultaten:
- Balansspecificaties 2012 opgezet;
- Correcties voor de jaarrekening doorgevoerd.
Argos North Sea Group
2011 - 2012
Functie titel: Financial Controller
Branche: Olie- en gaswinning
Expertises: Consolidatie
Verantwoordelijkheden & resultaten:
- Maandelijkse consolidatie en rapportage;
- Kwartaalrapportage t.b.v. de banken;
- Budgetteringsproces;
- Investeringsproces;
- Accountants begeleiden bij controle.
North Sea Group / Van der Sluijs Groep
2011 - 2012
Functie titel: Administratief medewerker
Branche: Olie- en Gaswinning
Expertises: Accounting
Verantwoordelijkheden en resultaten:
- Verantwoordelijk voor de maandafsluiting;
- Taken als omzetanalyse/voorraadaansluiting e.d.;
- Controleren van grootboekrekeningen;
- Boeken & betalen van inkoopfacturen;
- Betrokken in projectgroep ter invoering van nieuw softwarepakket.
- Medeverantwoordelijk voor de boekhoudkundige aansluiting met het boekhoudpakket;
- Testen van de gebruiksvriendelijkheid en schaduwdraaien;
- Schrijven van werkinstructies en beschrijven van de gewijzigde processen.
Van Ravesteyn & Van der Wee notariskantoor
2006 - 2009
Functie titel: Administratief medewerker op Ondernemingsrecht
Branche: Notariaat
Expertises: Ondernemingsrecht
Verantwoordelijkheden en resultaten:
- Maken, ontwerpen en passeer-klaar maken van akten;
- Besprekingen met clienten & telefoonafhandeling.