Pieter van der Maas

Greyt CFO

"Samen échte groei realiseren"


De rode draad in de carrière van Pieter van der Maas is het begeleiden van veranderingen en groei. "Het verschil tussen een slechte en een goede investering vandaag, betekent het verschil tussen jarenlang doormodderen of het realiseren van echte groei. Ik help ondernemers bij het maken van rationele beslissingen gebaseerd op feiten."

Pieter heeft een achtergrond in de accountancy. Na zijn carrière bij één van de big four was hij 10 jaar financieel directeur bij een groot onderdeel van een beursgenoteerd concern. Pieter was daarbij tevens verantwoordelijk voor business development. In die rol heeft hij een stevige staat van dienst opgebouwd op het gebied van fusies en overnames, integratie en change management, reorganisatietrajecten, verbeter- en veranderingsprocessen, ICT-vraagstukken en strategische heroriëntaties.

Bij veranderingen hanteert hij een no-nonsens aanpak, maar met gevoel voor de belangen van alle stakeholders. "Bij veranderingen is het essentieel om de medewerkers mee te krijgen in het proces. Door medewerkers te coachen probeer ik het beste uit mensen te halen en hen ambassadeurs te maken in het veranderproces."

Slide
"Pieter geeft snelle reacties, is flexibel, denkt met ons mee en heeft de expertise die wij nodig hebben. Zijn grootste kracht is de juiste kennis op het juiste moment paraat hebben."
LCG
Slide
"Pieter is vakinhoudelijk zeer sterk. Zijn kennis en expertise zijn we erg blij mee. Hij werkt zelfstandig en is communicatief sterk."
Powersports Distribution Group
Slide
"Pieter is betrouwbaar, committed en deskundig."
IQIP

previous arrow
next arrow

Highlights

Meerdere overnames succesvol begeleid in de maakindustrie.

Resultaatsverbeteringen gerealiseerd door kostenbesparing en werkkapitaalbeheer.

Professionaliseren van de finance afdeling bij een scale-up in onderwatervoertuigen.

De laatste updates van Pieter van der Maas

Werkervaring

Branche: Zakelijke dienstverlening

Opdrachtgevers vanuit Greyt:

  • Partner bij Hof Investments
  • Finance Director bij Stibbe Management
  • Greyt CFO bij Van Dijken Glas
  • Greyt CFO bij IHC IQIP BV
  • Greyt CFO bij Frigo Breda BV
  • Greyt CFO bij U-boat Workx BV

Branche: Private Equity

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Contacten onderhouden met externe adviseurs.
  • Opzet fondsstructuur.
  • Regelen goedkeuring prospectus door AFM.
  • M&A trajecten aansturen en begeleiden.
  • Performance improvement acquisities.

Belangrijkste resultaten:

  • Fondsstructuur staat.
  • Prospectus in concept gereed, kan ingediend worden zodra investeerders gevonden zijn.

Branche: Maakindustrie

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Contacten onderhouden met externe adviseurs.
  • Tijdig verzorgen jaarrekeningen en aangiftes.
  • Groepsstructuur en taxplanning.
  • M&A trajecten.
  • Coachen van de lokale controllers/FD’s.

Belangrijkste resultaten:

  • Succesvolle verkoop van een deelneming.
  • Inzicht verkregen in de performance van deelnemingen.
  • Achterstand met jaarrekening en aangiftes ingelopen.

 

Branche: Zakelijke dienstverlening

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Sparring partner voor DGA’s.
  • Turnaround bewerkstelligen bij bedrijven met underperformance.
  • Het begeleiden van diverse fusies en overnames (zowel aan- als verkoop) inclusief organiseren en uitvoeren van
    due diligence.
  • Het adviseren inzake het optimaliseren van de aandeelhouderswaarde van bedrijven, teneinde deze gereed te
    maken voor verkoop, alsmede het implementeren van deze maatregelen.

 

Branche: Bouwmaterialen

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Als finance director eindverantwoordelijk voor de rapportages, managementinformatie en IT-systemen
  • Als development director verantwoordelijk voor verdere groei van de organisatie middels overnames en investeringen
  • De integratie van acquisities.
  • Leiding gevend aan de finance directors/controllers van 6 werkmaatschappijen, alsmede stafafdelingen op het
    hoofdkantoor

Belangrijkste resultaten:

  • Organisatie geherstructureerd van 5 autonome werkmaatschappijen naar 6 samenwerkende units
  • Realiseren van diverse grote en kleine acquisities.
  • Invoeren best practice.
  • Efficiencyverbeteringen in back offices en IT-systemen (reductie overhead, cost leadership).
  • Performanceverbetering van slecht renderende acquisities.
  • Siginificante margeverbetering door verbetering van management informatiesystemen.
  • Reduceren werkkapitaal.

Branche: Accountancy

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Relatiebeheer (accountmanagement), budgetverantwoordelijkheid en vaktechnische verantwoordelijkheid
  • Ervaring met fusies en overnames, due diligence opdrachten, management informatiesystemen (waaronder SAP),
    aandelenwaardering, fiscale aspecten, etc.
  • Als “contactaccountant” verantwoordelijk voor de loopbaan van enkele medewerkers.
  • Mijn klantenpakket bij KPMG bestond uit bouw- en bouwgerelateerde bedrijven, aangevuld met diverse grote
    internationale opdrachten.
  • Betrokken bij diverse grote fusies en overnames.