Werkkapitaal moet vóór je werken

Karel Soeters | Greyt CFO & Partner voor de Ondernemer
Karel Soeters | Greyt CFO & Partner voor de Ondernemer

Karel Soeters

Parttime Greyt CFO & Partner | Werkkapitaal | Cash | IT Projecten

Laten zien wat en waar het niet goed gaat. Als ‘advocaat van de duivel’ met Rotterdamse humor ben ik erg goed in het overbrengen van die boodschap aan ondernemers. Cashtekort, niet betalende klanten, voorraad dat maar niet verkocht wordt, leveringen die niet gefactureerd worden. Je schakelt mij in wanneer hier problemen worden ondervonden.

Met ruim 30 jaar leiderschapservaring weet ik hoe ik ondernemers en directieleden kan challengen en een spiegel kan voorhouden. Daarbij weet ik een diversiteit aan teams in verschillende organisatielagen te motiveren en faciliteren bij herstructurerings- en veranderingsprocessen. Mijn vlieguren zitten vooral in lid zijn van directieteams / executive boards gecombineerd met de operationele werkervaring die ik heb opgedaan bij matrix organisaties in zowel de maakindustrie, logistiek/transport en food. Deze praktische kennis helpt in het voeren van discussies binnen alle lagen van de organisatie.

Carrière highlights

CFO bij KONE

 

Interim CFO bij Zeelandia

 

Interim CFO bij Worldmeetings.com

Resultaten highlights

Een verlaging van de debiteuren stand met 75% en verlaging voorraad met 30% bij KONE.

 

Het verkorten van rapporteringsperiode van 25 dagen naar 10 dagen en een betere samenwerking tussen Business Units en Functions bij Zeelandia.

 

Herstructurering van de financiering en Worldmeetings.com (hotel- en vergaderbusiness) leiden door de Coronacrisis.

Branches

Bouw

Maakindustrie

Food

Transport

Persoonlijke competenties

Leiderschap

Motiveren en leiden van werkvloer en middenkader naar gewijzigde processen in Order to Cash en Purchase to Pay processen door delen van inhoudelijke kennis gelardeerd met Rotterdamse humor.

Analytisch

Mijn analytisch vermogen stelt mij in staat om snel afwijkingen van plannen en trends waar te nemen door toepassing van praktische KPI’s en omzetten van megadata en bruikbare informatie.

Advocaat van de duivel

Ongeacht mijn eigen mening kan ik goed vanuit de positie van de ‘tegenstander’ redeneren. Dit leidt tot betere scenarioplanning en minder risico.

Skills

Excel wizard; praktische kennis van meerdere boekhoudkundige systemen (SAP, Exact, Twinfield, Visma, Accountview). Bovengemiddelde kennis van MS Office tools (Word, PPT).

Werkervaring

Woldmeetings.com

2020 - heden

Functie titel: Interim CFO
Branche: Dienstverlening
Expertises: Waardebepaling, Opstellen jaarrekening, Liquiditeits-control

Verantwoordelijkheden:

  • Waardebepaling van bedrijf i.v.m. private equity.
  • 10 jaren plan.
  • Planning Budgetting Controlling.
  • Cash flow analyse en forecasting.
  • Audit en belastingen.

 

Resultaten:

  • Maandelijks cash flow model om liquiditeiten te behouden.
  • Opschonen van de balans.

TCR Group

2019 - 2020

Functie titel: Interim CFO
Branche: Transport
Expertises: Carve Out, Liquiditeit-beheersing, Jaarafsluiting

Verantwoordelijkheden:

  • Deelname aan directie.
  • Adviseur aandeelhouder.
  • Jaarrekening 2018 en 2019.
  • Opstellen jaarcijfers business unit Taxi (“Carve out”) .
  • Dagelijkse liquiditeitsplanning en uitvoering.
  • Opstellen verbeterplan om rendement te verhogen.
  • Centraliseren inkopen.

 

Resultaten:

  • Information Memorandum Taxi.
  • Afsluiten 2018 (in november 2019) én afsluiten 2019.
  • Dagelijkse liquiditeitsmanagement.

Zeelandia Group

2019

Functie titel: Interim CFO
Branche: Food
Expertises: IT-strategie, groeprapportage, harmonisatie en standaardisatie reportingprocessen, budget & control, bevorderen samenwerking

Verantwoordelijkheden:

  • Lid van Directie.
  • Informeren Raad van Commissarissen en Aandeelhouders.
  • Organiseren Group Fiscal Compliance.
  • Organiseren van Central Treasury, focus op cash en werkkapitaal.

 

Resultaten:

  • Halfjaar afsluiting (24 wereldwijde dochterondernemingen, 5 joint ventures).
  • Herstarten van vastgelopen implementatie van consolidatie- en rapportage systeem (Tagetik), verkorten van einde maand rapportage met 2 weken.
  • Simplificeren van budget proces en zorg dragen voor breed draagvlak bij functies en business units.
  • Creëren en invoeren van accounting manual ter verkrijgen van eenheid van rapportage en KPI’s.
  • Creëren van maandelijks performance reporting, inclusief relevant financiële en operationele KPI’s, trends en grafieken.

Suzohapp Netherlands BV

2018 - 2019

Functie titel: CFO Europe Middle East Africa
Branche: Handel & Productie
Expertises: Integratie, herstructurering, credit control

Verantwoordelijkheden:

  • Herstructureren, centraliseren financiële organisatie bij 14 Europese dochterbedrijven.
  • Werkkapitaal management.

 

Resultaten:

  • Wekelijks credit control.
  • Dispuut management.

KONE BV

2011 - 2018

Functie titel: CFO KONE Nederland en Statutory Director Tussenholdings
Branche: Productie
Expertises: Acquisitie, werkkapitaal beheer, logisitiek, procurement, kredietbewaking

Verantwoordelijkheden:

  • Alle traditionele CFO taken en verantwoordingen.
  • Reorganisatie tijdens recessie 2009-2015.
  • Acquisitie en integratie van aparte (nieuwe) Business Unit.
  • Gedetailleerde cash planning, opvolgen financiele status grootschalige bouwprojecten, credit control.
  • Opzetten en uitvoeren “Horizontaal toezicht” met Rotterdamse Belastingdienst voor VpB, BTW, LB.
  • Invoeren, overhevelen van administratieve taken naar Shared Service Centre Bratislava.
  • Verantwoordelijk voor Inkoop, Opslag en Disitributie.
  • Verantwoordelijk voor service facturatie.

 

Resultaten:

  • Afname debiteuren saldo met 80%.
  • Negatief werkkapitaal.
  • Voorraadverlaging met 30%.
  • Versnellen van servicefacturatie van 30 dagen naar 7 dagen na levering.

KONE GmbH, Hannover

2008 - 2018

Functie titel: Voorzitter Raad van Commissarissen
Branche: Productie
Expertises:

Verantwoordelijkheden:

  • Voorzitter
  • Parallel aan overige functies binnen KONE

KONE Head Office, Brussel

2011 - 2018

Functie titel: CFO KONE Nederland en Statutory Director Tussenholdings
Branche: Productie
Expertises: International Project & Program Management, IT strategie, proceswijzigingen, change management, opzetten Shared Service Centre

Verantwoordelijkheden:

  • Opzetten projectmethodologie en meting Entry- and Exit criteria.

 

Resultaten:

  • Implementeren business process en ERP (SAP) in verschillende Europese landen.
  • Implementeren SAP Business Intelligence “BI” reporting.
  • Opzetten en implementeren van Shared Service Center processen voor verschillende Europese landen.

KONE Mid European Group, Hannover

2004 - 2007

Functie titel: Financial Director
Branche: Productie
Expertises: Finance, rapportage, consolidatie, standaardisatie, teambuilding, budget control

Verantwoordelijkheden:

  • Geschäftsführer KONE Mid European Group.
  • Geschäftsführer KONE Holding GmbH, KONE GmbH.
  • Algemene ondernemingsraad en Economische Commissie.
  • CFO voor Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Slovenië.
  • Diverse overnames in Duitsland, Tsjechië en Zwitserland.

KONE BV

1998 - 2004

Functie titel: Financial Director
Branche: Productie
Expertises: Planning, budgeting, control, IT beleid

Verantwoordelijkheden:

  • Lid directie.
  • Alle gebruikelijke verantwoordingen behorend bij FD.
  • Verantwoordelijk voor IT beleid, Helpdesk.
  • Meerdere acquisities.

Schlumberger Technologies BV

1998 - 2004

Functie titel: Service & Installation Manager
Branche: Industrie
Expertises: Leiding geven, motivatie, commercieel, performance reporting, voorraadbeheer, dispuut managemen

Verantwoordelijkheden:

  • Lid directie.
  • Operationele en budget verantwooordelijkheid van service en installatie afdeling.
  • Commercial exposure; belangrijkste klanten; Shell, Esso, Fina, Total.
  • Leiding geven aan Installatie en Service afdeling 80 monteurs, helpdesk.