"Tell me and I will listen,show me and I will remember,involve me and I will understand".

Ed van Viegen Greyt CFO & Partner

Ed van Viegen

CFO Parttime | Flexmarkt | Arbeidsbemiddeling

“Ik geloof in het voortdurend verbeteren van de financiële performance van opdrachtgevers.

Dat doe ik op een duidelijke en betrouwbare manier, waarbij het te behalen resultaat voorop staat. Ik houd rekening met de belangen van alle stakeholders. Van aandeelhouder tot medewerker.

Om de performance van opdrachtgevers te verbeteren bied ik CFO diensten aan op het gebied van administratie, planning & control, risicomanagement en financiering.”

Ed van Viegen is beschikbaar voor opdrachten

Carrière highlights

CFO
Vitae

Groepscontroller
Manpower

CFO/mede-eigenaar
HelloFlexGroep

Resultaten highlights

ERP
Implementatie van ERP systeem bij Vitae

Due diligence en verkoop
van Vitae aan Manpower

Opzet en organisatie
van FlexInnovatieFonds (award voor meest innovatieve businessplan in de arbeidsbemiddelingsbranche)

Branche highlights

Zakelijke dienstverlening

Arbeidsbemiddeling

ICT

Medical

Persoonlijke competenties

Analytisch vermogen
Ik zie snel verbanden en overzie het geheel. Denken in kosten en baten gaat me goed af. Dat heb ik geleerd in tien jaar in het accountantsberoep.

Communicatie
Ik heb geleerd dat goede communicatie met belanghebbenden (intern en extern) cruciaal is. Mijn kracht is dat ik transparant, tijdig en relevant informeer.

Relaties en leidinggeven
Meer dan 15 jaar ervaring in de wereld van arbeidsbemiddeling, software en professional services heeft mij relatiegericht gemaakt. Ik geef ruimte en verantwoordelijkheid. Dit gaat hand in hand met heldere afspraken over doelstellingen, planning en afstemming over de voortgang. Het motiveert mij zeer te zien dat mijn medewerkers zich daardoor ontwikkelen.

Snel implementeren
Ik geloof sterk in het betrekken van alle belanghebbenden om organisatiedoelen te bereiken. Met heldere kaders en zonder Poolse landdagen. Het doorvoeren van veranderingen lukt daarna versneld, omdat de meeste weerstand is weggenomen.

Klantcases

Referenties

Werkervaring

Greyt Nederland

2016 - Heden

Functie titel: Greyt CFO Parttime & Partner
Branche: Zakelijke dienstverlening, Arbeidsbemiddeling, ICT
Omvang: 20FTE / € 3M+
Expertises: Business development, financiële analyse, projectmanagement, business analyse, financiële rapportage

Huidige opdrachten vanuit Greyt:

  • Parttime CFO bij ScreenPoint Medical
  • Parttime CFO bij Obvious People

 

Obbious People

2019 - heden

Functie titel: Parttime CFO
Branche: Detachering
Omvang:
Expertises:

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan CEO
  • Verbeteren van financiële processen en procedures
  • Rapporteren en plannen over resultaten en liquiditeit
  • Business plan/financiering

Belangrijkste resultaten:

  • Gerealiseerde planning en control
  • Gereed voor volgende groeistap (financiering en processen)

ScreenPoint Medical (Nijmegen)

2019 - heden

Functie titel: Parttime CFO
Branche: Medical
Omvang:
Expertises:

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Reporting to COO
  • Round C financing to secure worldwide commercialisation.
  • Setting up Virtual Data Room for due diligence
  • Improving financial processes and procedures
  • Reporting and forecasting on cash and results
  • Business plan modelling and pricing
  • Transfer pricing with US legal entity

Belangrijkste resultaten:

  • Round C financing in place
  • Implemented P&C cycle
  • Ready for next growth phase (financing and processes)
  • Implemented transferpricing

Proteqs (Lelystad)

2018 - 2019

Functie titel: Parttime CEO
Branche: Technisch uitzendbureau
Omvang:
Expertises:

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan de aandeelhouder
  • Groei van de business
  • Aansturing van consultants en marketing
  • Contacten met externe partners en leveranciers
  • Financiën en budgettering
  • Naleving AVG

Belangrijkste resultaten:

  • Klaar voor volgende groeifase

Global PMI Partners (Ghent, Belgium)

2018 - 2019

Functie titel: Parttime CFO
Branche: Consultancy
Omvang:
Expertises:

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Reporting to the Managing Board
  • Financial process improvement
  • Reporting and forecasting on global results and cash
  • Setting up CAPEX, OPEX en FOREX policies
  • Liaising with partners worldwide

Belangrijkste resultaten:

  • Ready for next growth phase
  • Centralised policies in place

MatchPartner (Leiden)

2018

Functie titel: Financieel Adviseur
Branche: Werving & selectie
Omvang:
Expertises: Werving & selectie, detachering, advies en projecten

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan DGA
  • Implementatie Exact Online
  • Rapportage en consolidatie

Belangrijkste resultaten:

  • Exact Online geïmplementeerd
  • Gestructureerde rapportage en consolidatie

Pivoton (Ede)

2017

Functie titel: Financieel Adviseur
Branche: Flexbranche
Omvang:
Expertises:

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan CEO
  • Herdefiniëring KPI’s
  • Uitwerking businessmodel SaaS-BPO
  • Ontwikkeling BI Tool t.b.v. urenregistratie

Belangrijkste resultaten:

  • Geïmplementeerd KPI raamwerk afgestemd met MT
  • Rapportage over uren en projecten m.b.v. Power BI oplossing
  • Werkend businessmodel voor Saas-BPO oplossing

Konekta uitzendgroep (Rhoon)

2016

Functie titel: Financieel Adviseur
Branche: Uitzendbranche
Omvang:
Expertises:

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan DGA
  • Selectie en inkoop bedrijfsproces ondersteunende software
  • Fusie en overname adviezen
  • Selectie externe accountant voor wettelijke controle

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Geselecteerde software oplossingen voor ondersteuning bedrijfsprocessen
  • Financieel advies over potentiële fusiepartij
  • Geselecteerde accountant voor wettelijke controle
  • Goedgekeurde jaarrekening

HelloFlexGroep

2011 - 2015

Functie titel: Financieel directeur/mede-eigenaar
Branche: Zakelijke dienstverlening
Omvang: 50FTE / € 60M+
Expertises: Leidinggeven, coaching, financiële analyse, projectmanagement, business analyse, financiële rapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Verantwoordelijk voor Finance, HR, Facilities en Legal op groep niveau. Leiding gevend aan 15 FTE.
  • Verantwoordelijk voor de groei, aansturing en financiering van de business line Back office diensten.

Belangrijkste resultaten:

  • Gemotiveerde medewerkers
  • Geïmplementeerd risico management framework (volgens COSO)
  • Geïmplementeerde planning & control cyclus
  • Geïmplementeerd HR beleid en HR framework
  • Ingerichte en goedgekeurde ISAE 3402 type 2 organisatie
  • Organisatie gereedgemaakt voor wettelijke accountantscontrole
  • Factoring kredietfaciliteit aangevraagd, verkregen en 2 maal verhoogd
  • Implementatie van nearshored administratieve processen

ManPower Nederland

2010

Functie titel: Groepscontroller
Branche: Arbeidsbemiddeling
Omvang: 800FTE / € 500M+
Expertises: Leidinggeven, coaching, financiële analyse, projectmanagement, business analyse, financiële rapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan CFO
  • Verantwoordelijk voor Planning & Control, Internal Audit en Quality & Process Improvement
  • Leiding gevend aan 15 FTE

Belangrijkste resultaten:

  • Gemotiveerde medewerkers
  • Verbeterde bedrijfsprocessen en risicomanagement (COSO Model)
  • Verbeterde planning & controlcyclus richting EMEA en Wereldwijd HQ
  • Geïntegreerde backoffice van Vitae in Manpower
  • Geoutsourced Accounts Receivable en Accounts Payable proces
  • Integratie NL entititeit in internationale cashpool
  • Integratie NL entititeit in Sarbanes Oxley requirements
  • Ontwikkeld en geïmplementeerd sociaal plan na reorganisatie financiële functie hoofdkantoor

 

Vitae

1999 - 2009

Functie titel: CFO
Branche: Arbeidsbemiddeling
Omvang: 350FTE / € 100M+
Expertises: Leidinggeven, coaching, financiële analyse, projectmanagement, business analyse, M&A, financiële rapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan algemeen directeur, RvC en aandeelhouders
  • Verantwoordelijk voor Finance, ICT, Facilities en Legal
  • Leiding geven aan 35 m/v. MBO in 2004, verkoop aan Manpower in 2008

Belangrijkste resultaten:

  • Gemotiveerde medewerkers
  • Opgesteld en geïmplementeerd risicobeleid
  • Werkende Planning & Controlcylus (waaronder versnelling rapportering van werkdag 10 naar werkdag 2)
  • Verbeterd proces in front- en backoffice
  • Geselecteerd en geïmplementeerd ERP systeem (FlexService)
  • Due diligence onderzoek Management Buy Out
  • Due diligence onderzoek verkoop aan strategische partij
  • Opgestelde en goedgekeurde jaarrekeningen

 

Sony-BMG

1995 - 1998

Functie titel: CFO
Branche: Entertainment, muziekuitgeverij
Omvang: 60FTE / € 45M+
Expertises: Leidinggeven, financiële analyse, business analyse, financiële rapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Finance
  • ICT
  • Facilities
  • HR
  • Legal Affairs

Belangrijkste resultaten:

  • Gemotiveerde medewerkers
  • Werkende planning & controlcyclus richting Europees en Wereldwijd HQ
  • Werkende IT, Facilities en Legal afdeling
  • Opgestelde en goedgekeurde jaarrekeningen

 

PwC

1984 - 1995

Functie titel: Alle functies van junior assistant tot senior manager
Branche: Zakelijke dienstverlening (accountancy)
Omvang: € 832,7M
Expertises: Financiële analyse, M&A, financiële rapportage, jaarrekeningcontrole

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Alle voorkomende auditwerkzaamheden uitgevoerd en alle rollen binnen auditpraktijk vervuld tot en met niveau senior.
  • Controleleider/manager in nationale en internationale audit praktijk, van kleine ondernemingen tot multinationals. Opgeleid en afgestudeerd als RA.

Belangrijkste resultaten:

  • Gecontroleerde jaarrekeningen
  • Uitgevoerde due diligence onderzoeken
  • Tevreden klanten