Vier redenen om te starten met het maken van impact

Vanaf dit jaar hebben beursgenoteerde bedrijven de taak gekregen om gedetailleerd te rapporteren over hun impact op het milieu en de leefomgeving (ESG-Rapportage); grote en middelgrote ondernemingen volgen vanaf 2025. Maar ook al moet je misschien nog niet volgens de wetgeving, er zijn tal van goede redenen te noemen waarom je er al wel mee aan de slag moet willen. 


Wat is ESG?

De afkorting staat voor Environmental, Social & Governance. Maar wat houdt dat in? De cruciale factoren die de duurzaamheid van bedrijven bepalen. Oftewel, ESG beschrijft alle terreinen waarop bedrijven impact hebben op hun omgeving en de samenleving. Denk aan energieverbruik, klimaatimpact, beschikbaarheid van grondstoffen, gezondheid en veiligheid. En om verschillende redenen wordt het voor bedrijven steeds belangrijker om deze ESG-criteria in overweging te nemen, van de dagelijkse bedrijfsvoering tot en met het selecteren en beheren van deelnemingen.  

Bij Greyt zijn we experts in het verzamelen van gegevens of het nu financieel is of niet-financieel. Niet alleen euro’s en fte’s, ook als het draait het om andere waardevolle data, zoals papier- en kartongebruik van de organisatie en de impact die je hebt op het milieu.  

In een tijd waarin transparantie en duurzaamheid hoog in het vaandel staan, delen we vier redenen waarom je als onderneming nú actief aan de slag moet gaan met ESG reporting. 


Vier redenen om nu te beginnen met ESG-rapportage. 


  1. ESG biedt kansen  

ESG is niet alleen een verplichting; het opent ook deuren. Het zorgt voor transparantie waar potentiële klanten, werknemers, leveranciers, media en overheden steeds kritischer kijken naar de innerlijke werking van bedrijven. Door actief te rapporteren en je bedrijfsvoering te verbeteren, kun je laten zien waarom klanten voor jou moeten kiezen en waarom talentvolle professionals bij jou willen werken. Het maakt je dus aantrekkelijker als organisatie. 


  1. ESG gaat over transparantie, niet over perfectie  

Start vandaag nog met het rapporteren van je doelen, resultaten en de verbeteringen die je gaat aanbrengen. Communiceer jaarlijks over wat je hebt bereikt en wat je nog wilt bereiken. Eerlijke en consistente rapportage voorkomt beschuldigingen van ‘greenwashing’ en laat vooral zien dat je serieus bezig bent met verduurzamen en verbeteren. 


  1. ESG is allang begonnen  

Als jouw bedrijf momenteel niet wettelijk verplicht is om een rapportage op te leveren, is het goed om toch te overwegen om te beginnen. Als je samenwerkt met grote organisaties of betrokken bent bij ketenprocessen waarbij verplichtingen gelden, kun je verwachten dat jouw klanten of leveranciers gegevens bij jou opvragen voor hun ESG-rapportage. Door nu al stappen te zetten met je ESG-rapportage, open je ook de deur naar nieuwe kansen en het opbouwen van positieve relaties met essentiële stakeholders.  


  1. ESG is here to stay 

Verwacht meer regelgeving en voorwaarden in de komende jaren. Nu is het nog overzichtelijk om inzicht te creëren. Door te beginnen met de rapportage, begin je ook met het in kaart brengen van mogelijke verbeterpunten. Zo behoud je controle over het proces en bouw je een voorsprong op ten opzichte van concurrenten. Je legt een goede basis en laat zien dat duurzaamheid een prioriteit is. 

Leer meer over ESG en maak van duurzaamheid een kracht in je bedrijf. Neem controle over het proces, wees transparant en bouw aan een duurzame toekomst die niet alleen goed is voor het milieu en de samenleving maar ook voor je bedrijf. Wil je dieper inzicht in de mogelijkheden van ESG voor je organisatie of eens vrijblijvend sparren? Neem dan contact op met onze ESG specialist Maurik Jehee