Terugblik op Investor Quarterly: How pricing can drive profitability

Op woensdag 4 oktober vond Investor Quarterly plaats en wij hebben genoten van het evenement in het prachtige Eye Filmmuseum. Wat een gave editie met het prikkelende pricing thema, drie topsprekers en een volle zaal. We blikken nog even terug:

➡ Een spraakmakend college van Timothy Desmet van Sapience die – geheel op zijn Vlaams – de 10 prijsmythes ‘doorprikte’
➡ Susan Lagerweij van Connected Capital vertelde over haar aanpak in het beoordelen van pricing binnen haar portfoliobedrijven.
➡ Pieter Westerhuis nam ons mee in de pricing strategie van Trustoo.nl en lichtte toe hoe vraag, aanbod en pricing samenkomt in deze online marketplace. 

Wil jij als investeerder aanwezig zijn bij de volgende Investor Quarterly van Greyt? Om je te laten inspireren, te sparren en te netwerken? Geef je dan hier op

Naast enkele direct toepasbare pricing tips zijn er ook veel takeaways verzameld. Deze twee belangrijkste willen we graag met je delen:

1. Prijsvolgorde van hoog naar laag
Plaats je duurste product als eerste op je site, menukaart of in je salespresentatie; mensen slaan als eerste het duurste product op in hun brein en dat wordt dan het vergelijkingspunt. Alles wat daarna komt, lijkt dus niet zo duur meer en is daarmee des te aantrekkelijker.

2. Pricing is ongoing business van juist kleine aanpassingen
Pricing als onderwerp in je organisatie kan in eerste instantie weerstand oproepen bij directie of management. Echter, pricing gaat niet altijd over grote prijsaanpassingen of geheel nieuwe packaging en prijzen. Het gaat juist over continue monitoren en steeds weer kleine aanpassingen doen. Bereid de organisatie daarom goed voor op pricing als ‘ongoing business’ en veranker dit.