Meer waarde bij verkoop door de overname van kleinere spelers

Eigenaren van een hard groeiende maar kleine private label voedingsmiddelenproducent willen het bedrijf verkopen. Door de overname van kleinere spelers en de juiste keuzes is na 5 jaar het bedrijf een stuk meer waard bij de verkoop.

Probleem.

De onderneming is relatief kleine speler in de versnipperde markt van voedingsmiddelen. En ondanks een indrukwekkend trackrecord wat betreft groei en rendement, is de waardering van de onderneming door haar grootte aan de lage kant.

Oplossing.

De DGA’s zetten samen met een externe financier een groeistrategie uit voor de komende vijf jaar. Het doel is om met deze grotere onderneming een hogere opbrengst te realiseren bij verkoop. Greyt partner Leander Ruis wordt ingeschakeld omdat de zittende financiële afdeling onvoldoende is toegerust voor het doen van:

– acquisities en due diligence onderzoeken

– acquisitiefinanciering aantrekken

– de geacquireerde ondernemingen integreren

De onderneming pakt de uitvoering van de strategie voortvarend op. De groei wordt gezocht in acquisities in gelijksoortige bedrijven in Nederland en België. Door de versnipperde markt liggen hier namelijk veel mogelijkheden. De organisatie neemt vier bedrijven succesvol over. De acquisities worden volledig geïntegreerd in de organisatie, alle backoffice functies zoals financiën, ICT, inkoop, verkoop en personeelszaken worden volledig overgenomen door de bestaande organisatie.

Resultaat.

De productiekosten dalen door optimalisatie van de productie, en specialisatie van productielocaties op een beperkt aantal producten. Daarnaast initieert de onderneming commerciële synergie door nieuwe producten van de overgenomen bedrijven te introduceren bij bestaande klanten. Dit zorgt ervoor dat de omzetgroei kan worden vastgehouden en winstgevend is.

Door alle aanpassingen gaan stijgen de overheadkosten niet en dalen deze zelfs als percentage van de omzet. De kosten die nodig zijn voor de professionaliseringsslag worden voldoende gecompenseerd door de kostensynergie

Na ongeveer vijf jaar staat er een onderneming die zich door haar bereikte omvang (drie maal zo groot sinds de start van de strategie), groei en rendement onderscheidt van de kleine concurrenten in de versnipperde markt. De verkoop brengt uiteindelijk aanzienlijk meer op.