SCALING UP | KLANTCASE
Gradient: Ambities managen met een goede spiegel
Joost Jongbloed vertelt over zijn ondernemersreis van onstuimige groei en de tweesprong waar hij op kwam te staan
Wat doe je als je een van de snelgroeiende marketing bedrijven van Nederland bent en de verwachte groei zich anders ontwikkelt dan gepland? Samen met je medeoprichters heb je zwaar geïnvesteerd in wat een gat in de markt lijkt. Maar na een paar jaar blijkt je investering een risico te vormen daar waar je wel hard groeit. Het digitale marketingbureau Gradient groeit jarenlang met dubbele cijfers en wordt vijf jaar op rij beloond met een FD Gazelle award en andere prijzen. En toch blijkt uit de cijfers dat het bedrijf op een tweesprong staat en moet kiezen om verder te kunnen groeien…
Over de ondernemer: Joost Jongbloed
Joost Jongbloed is het type dat ’s ochtends het liefst met twee treden tegelijk de trap op rent. Grappend met collega’s beent hij het hoofdkantoor van Gradient in. Met zijn achtergrond als marketingconsultant en COO bij een succesvol technologie bedrijf is Joost als CEO nu verantwoordelijk voor Gradient’s strategie.
Volgende groeifase: financiering aanvragen
Gradient ziet een gouden kans in de onlinemarketingwereld: een tool ontwikkelen die niet alleen de marketing performance rapporteert over het verleden maar juist accurate toekomstvoorspellingen maakt. Om de financiering rond te krijgen dachten de ondernemers in eerste instantie aan het aantrekken van een nieuwe aandeelhouder. Dat is het begin van de samenwerking Greyt. Wim Boer, Greyt CFO, haakt aan om de financiering voor te bereiden. Al snel wordt duidelijk dat het niet nodig is om een nieuwe aandeelhouder aan te trekken.
Wim wordt als parttime-CFO aangesteld om de hele Finance te professionaliseren en de financiering van het platform te rond te krijgen. Dankzij het wijzigen van de fiscaal juridische structuur en heldere financiële en non-financiële rapportages ontvangt Gradient een goede aanbieding voor een lening bij de bank. De financiering is rond zonder verdere aandelen kwijt te raken.
Sturen op cijfers en harde keuzes maken
De technologische ontwikkeling blijkt niet het succes waar de ondernemers op hadden gehoopt. Uit de cijfers blijkt tijdig dat keuzes nodig zijn om risico’s af te wenden. De ondernemers besluiten zich in 2019 weer op de kern te focussen en de eerdere grote investering in een keer af te schrijven.
De CFO als spiegel van de realiteit
Het is tegen het einde van de ochtend als Wim en Joost de cijfers in de glazen vergaderruimte in het midden van het kantoor hebben doorgenomen. Grafieken en staafdiagrammen op het scherm kleuren blauw en groen in plaats van rood en oranje. Een teken dat de cashflowpositie en de verwachte winst volgens plan lopen.
Gradient: Ambities managen met een goede spiegel
Joost Jongbloed vertelt over zijn ondernemersreis van onstuimige groei en de tweesprong waar hij op kwam te staan
Wat doe je als je een van de snelgroeiende marketing bedrijven van Nederland bent en de verwachte groei zich anders ontwikkelt dan gepland? Samen met je medeoprichters heb je zwaar geïnvesteerd in wat een gat in de markt lijkt. Maar na een paar jaar blijkt je investering een risico te vormen daar waar je wel hard groeit. Het digitale marketingbureau Gradient groeit jarenlang met dubbele cijfers en wordt vijf jaar op rij beloond met een FD Gazelle award en andere prijzen. En toch blijkt uit de cijfers dat het bedrijf op een tweesprong staat en moet kiezen om verder te kunnen groeien…
Over de ondernemer: Joost Jongbloed
Joost Jongbloed is het type dat ’s ochtends het liefst met twee treden tegelijk de trap op rent. Grappend met collega’s beent hij het hoofdkantoor van Gradient in. Met zijn achtergrond als marketingconsultant en COO bij een succesvol technologie bedrijf is Joost als CEO nu verantwoordelijk voor Gradient’s strategie.
Volgende groeifase: financiering aanvragen
Gradient ziet een gouden kans in de onlinemarketingwereld: een tool ontwikkelen die niet alleen de marketing performance rapporteert over het verleden maar juist accurate toekomstvoorspellingen maakt. Om de financiering rond te krijgen dachten de ondernemers in eerste instantie aan het aantrekken van een nieuwe aandeelhouder. Dat is het begin van de samenwerking Greyt. Wim Boer, Greyt CFO, haakt aan om de financiering voor te bereiden. Al snel wordt duidelijk dat het niet nodig is om een nieuwe aandeelhouder aan te trekken.
Wim wordt als parttime-CFO aangesteld om de hele Finance te professionaliseren en de financiering van het platform te rond te krijgen. Dankzij het wijzigen van de fiscaal juridische structuur en heldere financiële en non-financiële rapportages ontvangt Gradient een goede aanbieding voor een lening bij de bank. De financiering is rond zonder verdere aandelen kwijt te raken.
Sturen op cijfers en harde keuzes maken
De technologische ontwikkeling blijkt niet het succes waar de ondernemers op hadden gehoopt. Uit de cijfers blijkt tijdig dat keuzes nodig zijn om risico’s af te wenden. De ondernemers besluiten zich in 2019 weer op de kern te focussen en de eerdere grote investering in een keer af te schrijven.
De CFO als spiegel van de realiteit
Het is tegen het einde van de ochtend als Wim en Joost de cijfers in de glazen vergaderruimte in het midden van het kantoor hebben doorgenomen. Grafieken en staafdiagrammen op het scherm kleuren blauw en groen in plaats van rood en oranje. Een teken dat de cashflowpositie en de verwachte winst volgens plan lopen.