Een verhuurbedrijf overleeft crisis met drie efficiëntieslagen

Bij dit verhuurbedrijf slaat, na jaren van groei, de economische crisis toch ook toe. De goede jaren deden de aandacht voor de interne processen verslappen, met dalende resultaten als gevolg. Greyt neemt de kosten en processen onder de loep en helpt met een grote efficiëntieslag.

Probleem.

De onderneming groeit een aantal jaren fors, zowel op autonome kracht als door een aantal overnames. Maar door de drukte en mooie resultaten is er minder aandacht voor de interne processen. Door de economische crisis neemt de winst af. Klanten hebben het minder druk, stellen onderhoudswerk uit of verlengen de periodes tussen de momenten van onderhoud. Het gebrek aan aandacht hiervoor, eist uiteindelijk haar tol waardoor de resultaten nog verder dalen.

Oplossing.

Greyt stapt in om op drie gebieden de interne processen efficiënter te maken. Allereerst brengen we het investeringsniveau omlaag. Een goede mix tussen jong en ouder materiaal heeft direct effect op de afschrijvingskosten. Dit combineren we met een rationalisatie van het verhuurassortiment. Een efficiënter assortiment kan immers de kosten drukken. Met analyses van bezettingsgraden en prijsratio wordt duidelijk welke items nauwelijks worden verhuurd of niet essentieel zijn voor de verhuur van andere items  .

Daarnaast moeten de operationele kosten omlaag. Per vestiging bekijken we of, en welke, activiteiten samengevoegd kunnen worden met een nabijgelegen vestiging. Ook nemen we het bestand van flexibele inleenkrachten onder de loep. Werken met vaste krachten bespaart namelijk in de kosten.

Tot slot nemen we de algemene interne processen onder handen. Op de inname van materieel, toewijzing van onderhoudsactiviteiten, de inkoop en het debiteurenproces blijkt het bedrijf veel efficiënter te kunnen werken.

Resultaat.

Naast efficiëntie op de processen, komt er ook weer meer grip op de cijfers. Een beter inzicht zorgt voor een grotere voorspelbaarheid van het resultaat. Greyt stelt forecasts op met de afdeling verkoop zodat het resultaat minder een verrassing is. De grip op het bedrijfsresultaat wordt daarmee groter en een verbetering van de operationele resultaten zorgt ervoor dat het bedrijf de economische crisis overleeft.