Pitch Perfect: 18 tips voor een gesprek met investeerders

Back to overview 3 minutes reading time 17-06-2024

Sta je op het punt om een nieuwe fase in te gaan met je organisatie en ga je in gesprek met investeerders? Je goed voorbereiden is dan van essentieel belang om een goede eerste indruk te maken. Hoe ga je het gesprek aan met investeerders? Hoe krijg je de gewenste waardering van je onderneming? En waar moet je op letten?

Om deze gesprekken effectief te voeren, delen we hier 18 waardevolle tips vanuit verschillende perspectieven die je kunnen helpen. Deze waardevolle tips zijn samengesteld op basis van bijdragen van vooraanstaande sprekers tijdens het Scale-up event Eindhoven (16/11/2023).

Tips van de Ondernemer: 
  1. Begin vroeg met het zoeken naar investeerders: Neem de tijd om de juiste match te vinden; Zo behoud je de schaalbaarheid voor de toekomst. En door de tijd te nemen bouw je aan een sterke relatie met potentiële investeerders. Ook in tijden dat je (nog) geen geld nodig hebt. Daarnaast kost funding ophalen ook veel tijd, zeker in het begin kan je hier als CEO wel 30-50% van je tijd aan kwijt zijn.
  2. Bekijk de waarde die investeerders kunnen toevoegen: Denk verder dan alleen financiële steun; zoek en bevraag ook de expertise en netwerken die investeerders kunnen bieden.
  3. Wees transparant over de grilligheid van je bedrijf: Wees eerlijk over de uitdagingen die je bedrijf kan tegenkomen en hoe je hiermee omgaat.
  4. Timing is essentieel: Begrijp het juiste moment om een financiering op te halen en houd rekening met externe factoren zoals marktcondities en rentestanden. Haal liever geld op als je al wat tractie hebt dan als je nog echt pre-revenue bent.
Tips vanuit de Investeringsmaatschappij: 
  1. Onderbouw je omzetprognoses: Gebruik betrouwbare gegevens als een orderboek of toon aan dat de huidige omzet recurring is om investeerders vertrouwen te geven in je financiële prognoses. Een letter of Intent kunnen voorleggen is ook een mooie onderbouwing.
  2. Leg je bedrijf en technologie duidelijk uit: Zorg ervoor dat investeerders begrijpen wat je bedrijf doet en welke waarde je biedt. Dit heeft een verhogend effect op je waardering.
  3. Onderzoek de investeerder goed: Begrijp de achtergrond en interessegebieden van potentiële investeerders om een goede match te vinden in jouw bedrijf en drijfveren en die van de investeerder.
  4. Bouw een sterk team op: Investeerders beoordelen het team achter het bedrijf; het is te risicovol om uitsluitend op één oprichter te vertrouwen. Het is daarom belangrijk dat er een volledig team staat dat in staat is om de groei te realiseren en indien nodig het bedrijf over te nemen.
  5. Denk na over je exit strategie: Formuleer een duidelijk plan voor de exit en begrijp de belangen van verschillende investeerders, omdat dit invloed kan hebben op je waardering. Uiteenlopende belangen hebben effect op de waardering door de investeerders die nog aan boord komen.

“Als CFO kun je het beste impact maken in een scale-up. Een start up is nog op zoek naar een product market fit, maar scale-up ondernemers snappen hoe je groei kan realiseren met meer geld.”

 

Erwin van Meeteren – Greyt CFO

Tips vanuit de Register Valuator en Greyt CFO Ruben Reimering:
  1. Breng de juiste informatie naar investeerders: Pas je boodschap aan op de interesses van investeerders. Bijvoorbeeld bij een fonds dat waarde hecht aan ESG; wanneer jij pro-actief je impact laat zien op gebied van Enviromental, Social en Governance (ESG) kan dit positief bijdragen aan de waardering. Denk aan energieverbruik, klimaatimpact, beschikbaarheid van grondstoffen, gezondheid en veiligheid.
  2. Laat zien dat je investeert in de toekomst: Toon je investeringen in R&D en innovatie om het vertrouwen van investeerders te vergroten.
  3. Maak je bedrijf verkoopklaar: Optimaliseer je bedrijfsstructuur en werk aan het optimaliseren van je werkkapitaal.  Overweeg het afstoten van verlieslatende activiteiten en identificeer eenmalige kosten en investeringen (normalisaties). Zo maak je jouw bedrijf aantrekkelijker voor investeerders.
  4. Houd rekening met afhankelijkheid van klanten en leveranciers: Investeerders willen graag weten hoe afhankelijk je bent van bepaalde klanten of leveranciers en welke risico’s dit met zich meebrengt voor de stabiliteit en groei van je bedrijf.
  5. Wees voorbereid op due diligence: Zorg ervoor dat je alle benodigde informatie over je bedrijf paraat hebt voor investeerders, oftewel, je bent #alwaysduediligenceready.
Tips vanuit de Corporate Finance Adviseur:
  1. Benoem internationale expansie en schaalbaarheid: Toon investeerders de groeipotentie van je bedrijf, inclusief internationale uitbreidingsmogelijkheden.
  2. Begrijp de concepten van stand-alone waarde en strategische toegevoegde waarde: Wees op de hoogte van hoe investeerders de waarde van je bedrijf beoordelen en hoe strategische aspecten hierin een rol spelen.
  3. Vergelijkbare ondernemingen en marktbenadering: Onderzoek vergelijkbare bedrijven, begrijp hoe investeerders marktwaarderingen beoordelen en onderzoek hoe deze bedrijven gewaardeerd waren. Oftewel: doe je huiswerk van te voren.
  4. Let goed op bij de waarde van je bedrijf: Let goed op bij de waarde van je bedrijf dat je over dezelfde definitie onderhandelt; PreMoney vs. PostMoney.

 

PreMoney = waarde van de aandelen voordat de investeerder geld in brengt
PostMoney = waarde van aandelen nadat de investeerder geld heeft ingebracht.

 

Wil je meer weten over hoe Greyt je kan helpen bij het ophalen van funding en het laten groeien van je onderneming? Neem dan contact met ons op via info@www.greyt.nl.