Ronald Zemering

Greyt CFO


Als CFO kom ik goed tot mijn recht bij MKB organisaties waar ik de koers van het bedrijf kan helpen te veranderen. Ook als mede-aandeelhouder heb ik veel ervaring op het gebied van IT, HR, Logistiek, facilitaire zaken en ondernemen. Hierdoor versta ik niet alleen in Finance mijn vak, maar voel ik ook op commercieel vlak goed aan wat er moet gebeuren. Mijn blik gaat door de gehele organisatie, van operatie tot commercieel en Finance.

Van een buy-out tot financiering ophalen, zolang een organisatie een andere koers wil varen en daar de juiste energie in wil steken dan ben ik van toegevoegde waarde. Ik streef altijd naar een 9+ organisatie als ik ergens binnen stap. Samen met het team 1 + 1 = 3 maken.

Highlights

Uitbesteding van de Warehouse en distributie bij de Nederlandse Wijnbeurs, Oud Reuchlin & Boelen en bij Bier&cO.

Verzelfstandiging van businessunit Oud Reuchlin & Boelen naar een BV.

Implementatie van ERP systemen en BI tools bij verschillende organisaties.

Werkervaring

Branche: IT innovatie

Verantwoordelijkheden:

  • Business partner voor management, aandeelhouders en Board.
  • Financiële rapportages inclusief KPI’s ontwikkeling.
  • Funding via huidige en nieuwe aandeelhouders.
  • Subsidies WBSO en DEI.
  • Organisatie verder stroomlijnen en 9+.
  • HR, IT & Finance.

Branche: All chain & Retail

Verantwoordelijkheden:

  • Business partner voor het management.
  • Financieel management inclusief rapportage van resultaten, balansanalyse en cash forecasting ten behoeve van management en aandeelhouders.
  • Analyse van investeringen, ROI calculatie.
  • Financiering, management van lening portefeuille en relatiebeheer met financiers.
  • RvO lening, analyse en rapportage.

Branche: Zakelijke dienstverlening

Verschillende advies opdrachten als zelfstandig ondernemer. Opdrachten voor onder andere Plus accountants, IFS audio, ELS Logistics visueel en VinVin (opstartend wijnbedrijf).

Branche: Retail

Verantwoordelijkheden:

  • Als mede Directielid en mede aandeelhouder verantwoordelijk voor alle financiële- en IT zaken, Customer Service, P&O, vestigingen en logistiek.
  • Implementatie van Navision.
  • Tevens verkoop aan Swinkels Family Brewers de due diligence volledig verzorgd en gemanaged en het verkoopproces mede begeleid en afgerond.
  • Laatste jaar ook de verdere integratie met Swinkels Family Brewers verzorgd voor o.a. IT, harmonisatie arbeidsvoorwaarden, financiële rapportages, bank- en fiscale zaken.

Branche: Retail

Verantwoordelijkheden:

  • Als CFO en mede aandeelhouder o.a. verantwoordelijk voor de gehele financiële administratie en Interne Controle, ICT, P&O, logistiek en veiligheid.
  • Eerste aanspreekpunt voor de banken en aandeelhouders.
  • Implementeren van een zeer succesvol Management Informatiesysteem voor retail (QlikView) binnen 2 maanden. Ik heb ook verschillende presentaties hierover gegeven aan grote retailers;
  • Hoofdkantoor zeer mean en lean en slagvaardig gemaakt.

Branche: Verzekeringen & Toerisme

Verantwoordelijkheden:

  • Als Senior Business Controller van Marketing & Sales financieel verantwoordelijk voor Mobiliteit, Verzekeren, Vakantie & Vrijetijd, Klantcommunicatie, Klantkennis en Klantstrategie met een omzet van circa € 600 miljoen.
  • Lid van het Managementteam Marketing & Sales en leiding geven aan 4 Business Controllers.

Branche: Retail (B2C)

Verantwoordelijkheden:

  • Alle financiële- en IT zaken, en alle overige Back-office afdelingen.
  • Opschonen van de Financiële administratie, betrouwbaar maken van de Management Informatie en reorganisatie van alle back office afdelingen.
  • Claim van ruim EUR 2,7 mio opgesteld, ingediend en teruggekregen van Fosters.
  • Uitbesteding van de distributie en verkoop van Nexday BV aan van Uden Logistics BV.

Branche: Groothandel

Verantwoordelijkheden:

  • Als mede Directielid en mede aandeelhouder was ik verantwoordelijk voor alle financiële- en IT zaken, Telesell en Verkoopondersteuning (in totaal 9 medewerkers).
  • Verzelfstandiging van Oud Reuchlin & Boelen bv, met name F&A, IT en Juridische- en fiscale zaken;
  • Eerste goedgekeurde jaarrekening binnen 2 maanden verwezenlijkt en goedgekeurd door de AVA;
  • Oprichten en implementeren van het Centraal Drankenhuis Nederland BV, dit betreft een samenwerking tussen Heineken, Bacardi Nl. en Oud Reuchlin & Boelen BV op het gebied van Warehouse en Transport;
  • Opzetten en invoeren van de BBSC voor alle Baarsma onderdelen;
  • Overname Belgisch wijnbedrijf en verschillende Nederlandse wijnbedrijven, mede verantwoordelijk voor contracten, fiscale-, juridische- en financiële aspecten en Due Diligence.

Branche: Groothandel

De verantwoordelijkheid was dezelfde als hiervoor beschreven. Bijzondere resultaten in deze periode zijn:

  • Nauw betrokken geweest bij de verkoop van deze Business Unit aan Baarsma’s Holding bv.
  • Opzetten/verbeteren van maandelijkse verslaggeving, o.a. BBSC.

Branche: Retail

Verantwoordelijkheden:

  • Rapportagecyclus (o.a. Business Balanced Scorecard), jaarrekening, begrotingen, budgetten en investerings-beoordelingen.
  • Leiding geven aan de afdeling F&A (8 medewerkers), welke bestond uit de onderdelen Controlling, Grootboek, Debiteuren en Crediteuren, Salarisadministratie en Goederen & Accijns. Tevens behoorde IT, verzekeringen en bankzaken tot de portefeuille.
  • Opzetten van een zelfstandige F&A-afdeling.

Branche: Gedistilleerde dranken

Verantwoordelijkheden:

  • Commerciële financiële administratie en leiding gevend aan de afdeling Commercial Control (3 medewerkers). Tevens lid van MT.
  • In 2000 o.a. een Spexecution award ontvangen voor het opzetten van Brand P&L’s en voor mijn bijdrage aan het oprichten van het bedrijf Avandis.
  • Opzetten en implementeren van de Business Balanced Scorecard.

Branche: Gedistilleerde dranken

Verantwoordelijk voor de financiële (maand) rapportages, het opstellen van budgetten, het opzetten van een ABC-systeem en het uitvoeren van analyses voor Bols Profill (een productie-unit binnen Bols Nederland).