Met jouw kennis en mijn brede financiële expertise gaan we het oplossen!

Leo Vissers | Greyt CFO
Leo Vissers | Greyt CFO

Leo Vissers


Greyt CFO & Partner | All-round Finance Manager | Sparringspartner | Projectleider


Ik stap graag ergens binnen waar de weg nog geplaveid moet worden. Als Greyt CFO ligt mijn kracht dan ook in het conceptueel denken. Ik kan mijzelf goed buiten de kaders plaatsen, richting bepalen en mensen op de juiste manier aansturen. In mijn rol pak ik graag de verantwoordelijkheid en motiveer mijn teamleden hetzelfde te doen. Alleen samen kun je het voor elkaar krijgen.

Vastgoed en Biotech zijn de branches waar ik mij het meest thuis voel. In mijn opdrachten bij o.a. Rabo Vastgoedgroep en Octoplus varieerden mijn taken van het aansturen van complexe administraties tot het begeleiden van beursgangen en van het verzorgen van de externe en interne rapportages van beursgenoteerde ondernemingen tot de afwikkeling van complexe vastgoedtransacties in meerdere landen. Ik heb veel gewerkt in project organisaties, en heb veel ervaring met het 'in control komen en blijven' (RCF/ BCF/ SOX). Mijn rol reikt daarmee buiten de kaders van Finance. Mijn aanpak is erg gedreven en hands on – ‘de deadline is heilig’- maar ik ga altijd voor een langetermijn betrokkenheid om maximale waarde te creëren.

Carrière highlights

Business Controller IT bij Schiphol

 

Hoofd Accounting en Directeur Commercieel Vastgoed DL & FR bij Rabo Vastgoedgroep

 

Controller bij OctoPlus: medicijn ontwikkeling van laboratorium tot patiënt

Resultaten highlights

Concerncontroller bij de Alliantie.

 

Groot outsourcing project bij Schiphol: van opstart, keuze marktpartijen en business case tot directie, migratie en livegang.

 

Rabo Vastgoedgroep: Managementrapportages, audit leiden, Big4-accountants wissel, team afbouwen, IFRS groepsbreed, 15 partijen aansturen (NL, DL & FR) -> finance / tax / afbouw / audits / rechtszaken.

 

Conversie IFRS, beursgang, vervolgfinancieringen, CF forecasting bij Octoplus.

Branches

Vastgoed

BioTech

Luchtvaart

IT

Telecommunicatie

Persoonlijke competenties

Analytisch vermogen

Ik kom snel tot de kern van het probleem, waarbij ik het totaalplaatje niet uit het oog verlies. Ik probeer breed te denken en schuw creatieve oplossingen niet. Complexe cases zie ik als een uitdaging.

People Management / Communicatie

Ik ben goed in het aansturen en meekrijgen van mensen. Dit doe ik door duidelijke communicatie, respect tonen en verantwoordelijkheid en ruimte geven. Ik heb dit bewezen in internationale settings in tijden van groei en in tijden van afbouw.

Commitment / Teamplayer

Ik neem verantwoordelijkheid en het halen van deadlines is erg belangrijk voor mij. Samen deadlines halen is veel leuker dan alleen bezig zijn. Ik ben een hands-on persoon die er bevrediging uit haalt om zelf productief te zijn.

Werkwijze

Ik ben zelfstandigheid gewend. Mijn managers wisten dat ze op de hoogte gehouden werden en direct werden benaderd indien nodig. Ik probeer altijd eerst zelf met oplossingen te komen i.p.v. vragen te stellen. Daarbij sta ik altijd open voor andermans visie.

Referenties

Rabo Vastgoedgroep

Jos van Lange - CEO

* Very dedicated professional in accounting * High level specialist * Well performing manager of professionals * Pleasant way of working * Works very hard, high energy level * (2016 - 2017)

Rabo Vastgoedgroep

Gea Voorhorst - Directielid

For 3 years I worked together with Leo being directors of various French and German companies which had to be liquidated. Leo was very proactive in solving problems, settling disputes and managing day to day affairs within these companies. Topics varied from legal, tax, external audits, finance administration, liquidation of companies, preparing year accounts, and so on. He cooperated with different kind of local external advisors like lawyers, tax advisors, auditors, accountants etc in a very pleasant way. He was also very clear in his instructions. No surprise that these tasks were succesfully fulfilled by him. (2015 - 2018)

Rabo Vastgoedgroep

Marnix Boesenkool - CFO

Dedicated, professional with a high work ethic. Strongly recommended to be incorporated in a work environment with technical financial challenges and coordinating a team surrounding him to deliver results. He is open to challenges and willing to commit to new environments. (2015 - 2018)

Werkervaring

de Alliantie

2021 - heden

Functie titel: Concerncontroller
Branche: Woningcorporatie
Expertises: In control

Verantwoordelijkheden:

  • Manage Control team
  • Internal and External Reporting
  • Risk Control Framework
  • Audit Committee etc.

Royal Schiphol Group; Schiphol Telematics

2019 - heden

Functie titel: Business Controller (Interim)
Branche: Luchtvaart
Expertises: Modelleren, cost effiency, in control

Verantwoordelijkheden:

  • Outsourcing van belangrijk deel IT activiteiten (€ 100 mln contractwaarde over 5 jaar; bezetting van 230 FTE naar 80 FTE).
  • Model opgezet dat we hebben gebruikt voor leverancierskeuze, model opgezet voor businesscase, businesscase verdedigd tot en met Directie Schiphol.
  • Financiële structuur nieuwe organisatie opgezet, belangrijke rol in succesvolle migratie, besparingen gerealiseerd.
  • Implementatie omzet/ debiteurenpakket & optimalisatie CRM pakket.

Resultaten:

  • Business case goedgekeurd door Directie Schiphol, succesvolle migratie, besparingen gerealiseerd

Rabo Real Estate Group

2012 - 2019

Functie titel: Hoofd Accounting
Branche: Vastgoed & Financiële sector
Expertises: Management rapportages, VPB, accountants, IFRS, herstructering

Verantwoordelijkheden:

  • Geconsolideerde cijfers (IFRS): actuals, budget; management reporting & jaarrekening.
  • RVG management board meetings, afstemmen met Rabobank.
  • Beheer van bedrijfsbrede audit (Big-4 firms) (inclusief accountantswissel, nieuwe IFRS standaarden).
  • Business control framework (inclusief SOX).
  • Business restructurings (carve-outs, integraties).
  • Manage team: > 10 FTE & afbouwen team.
  • Accounting voor company’s shared service center voor ICT, facilities & HR.
  • VPB, IT systemen, risicorapportages.

 

Resultaten:

  • Altijd op tijd goedgekeurde cijfers gerapporteerd binnen steeds strakkere deadlines.
  • Significante besparingen gerealiseerd (externe FTE->intern, team efficiënter laten werken).
  • Naarmate organisatie werd afgebouwd: eerst nieuwe taken voor team aangenomen, daarna team geherstructureerd en volledig afgebouwd, gemotiveerd en gefocust gehouden.

Rabo Real Estate Group

2015 - 2019

Functie titel: Directeur Afbouw Commercieel Vastgoed Duitsland & Frankrijk
Branche: Vastgoed
Expertises: Financiële, juridische, operationele en fiscale aansturing van externe partijen in 3 landen

Verantwoordelijkheden:

Achtergrond: Het betrof hier een vastgoedportefeuille in FR en DL van > € 1 mrd. Het vastgoed was recent verkocht, maar de verkooptransacties moesten nog worden afgewikkeld, de organisatie moest worden afgebouwd en de entiteitenstructuur moest worden opgeheven.

  • Afwikkeling alle fiscale en juridische geschillen (rechtszaken, tax audits, tax planning)
  • Jaarrekeningen, audits, administratie onderbrengen bij derden + aansturing
  • Contractafwikkeling met kopende partijen
  • Oplossen groot aantal operationele zaken
  • Statutair directeur in NL, DL en FL van > 10 legal entities.
  • Ca 15 externe partijen aansturen (asset management, accounting, fiscaal, juridisch, trust).

Resultaten:

  • Ruim binnen begroting afgebouwd.
  • Juridische geschillen opgelost.
  • Fiscale regelingen gerealiseerd.

Octoplus

2005 - 2012

Functie titel: Controller
Branche: BioTech / Pharma
Expertises: IFRS conversie, prospectus, interne en externe rapportages, vervolgfinancieringen, inkoop

Verantwoordelijkheden:

  • Opzetten rapportagecyclus (managementrapportages & jaarrekening).
  • Belangrijke rol in IPO en vervolgfinancieringen (conversie naar IFRS, prospectus, LT planning).
  • CF management; inclusief LT planning. De financiële situatie van OctoPlus is agv de financiële crisis jarenlang zeer nijpend geweest.
  • Compliance officer: structuur opgezet, organisatie brede trainingen, rapportages richting AFM.
  • Overig: business cases, internal controls, VPB, inkoop.

Resultaten:

  • Succesvolle IPO.
  • Helpen overleven door middel van strak CF management & vervolgfinancieringen.

New Skies Satellites

2004 - 2005

Functie titel: Project manager implementation worldwide ERP system
Branche: Telecommunicatie
Expertises: Project management, trainingen, inrichten ERP systeem, overtuigingskracht

Verantwoordelijkheden:

Gehele proces voor wereldwijde implementatie van nieuw ERP pakket (scope, iedereen mee krijgen, budget, pakketkeuze, inrichting, wereldwijde training, succesvolle go-live & after care).

Resultaten:

  • Succesvolle go-live
  • Tevreden gebruikers

New Skies Satellites

1999 - 2004

Functie titel: Manager Financial Reporting
Branche: Telecommunicatie
Expertises: Maandafsluitingsproces managen, jaarrekening, team aansturen

Verantwoordelijkheden:

  • Manage maandafsluiting geconsolideerde cijfers.
  • Team aansturen.
  • Crediteurenadministratie.

Resultaten:

Altijd op tijd goedgekeurde cijfers gerapporteerd.