Leo Vissers

Greyt CFO

Met jouw kennis en mijn brede financiële expertise gaan we het oplossen!


Ik stap graag ergens binnen waar de weg nog geplaveid moet worden. Als Greyt CFO ligt mijn kracht dan ook in het conceptueel denken. Ik kan mijzelf goed buiten de kaders plaatsen, richting bepalen en mensen op de juiste manier aansturen. In mijn rol pak ik graag de verantwoordelijkheid en motiveer mijn teamleden hetzelfde te doen. Alleen samen kun je het voor elkaar krijgen.

Vastgoed en Biotech zijn de branches waar ik mij het meest thuis voel. In mijn opdrachten bij o.a. Rabo Vastgoedgroep en Octoplus varieerden mijn taken van het aansturen van complexe administraties tot het begeleiden van beursgangen en van het verzorgen van de externe en interne rapportages van beursgenoteerde ondernemingen tot de afwikkeling van complexe vastgoedtransacties in meerdere landen. Ik heb veel gewerkt in project organisaties, en heb veel ervaring met het 'in control komen en blijven' (RCF/ BCF/ SOX). Mijn rol reikt daarmee buiten de kaders van Finance. Mijn aanpak is erg gedreven en hands on – ‘de deadline is heilig’- maar ik ga altijd voor een langetermijn betrokkenheid om maximale waarde te creëren.

Slide
"Leo is resultaatgericht, neemt verantwoordelijkheid, komt met praktische oplossingen en neemt ownership."
De Alliantie

Highlights

Groot outsourcing project bij Schiphol: van opstart, keuze marktpartijen en business case tot directie, migratie en livegang.

Rabo Vastgoedgroep: Managementrapportages, audit leiden, Big4-accountants wissel, team afbouwen, IFRS groepsbreed, 15 partijen aansturen (NL, DL & FR) -> finance / tax / afbouw / audits / rechtszaken.

Conversie IFRS, beursgang, vervolgfinancieringen, CF forecasting bij Octoplus.

Werkervaring

Branche: Woningcorporatie

Verantwoordelijkheden:

  • Manage Control team
  • Internal and External Reporting
  • Risk Control Framework
  • Audit Committee etc.

Branche: Luchtvaart

Verantwoordelijkheden:

  • Outsourcing van belangrijk deel IT activiteiten (€ 100 mln contractwaarde over 5 jaar; bezetting van 230 FTE naar 80 FTE).
  • Model opgezet dat we hebben gebruikt voor leverancierskeuze, model opgezet voor businesscase, businesscase verdedigd tot en met Directie Schiphol.
  • Financiële structuur nieuwe organisatie opgezet, belangrijke rol in succesvolle migratie, besparingen gerealiseerd.
  • Implementatie omzet/ debiteurenpakket & optimalisatie CRM pakket.

Resultaten:

  • Business case goedgekeurd door Directie Schiphol, succesvolle migratie, besparingen gerealiseerd

Branche: Vastgoed & Financiële sector

Verantwoordelijkheden:

  • Geconsolideerde cijfers (IFRS): actuals, budget; management reporting & jaarrekening.
  • RVG management board meetings, afstemmen met Rabobank.
  • Beheer van bedrijfsbrede audit (Big-4 firms) (inclusief accountantswissel, nieuwe IFRS standaarden).
  • Business control framework (inclusief SOX).
  • Business restructurings (carve-outs, integraties).
  • Manage team: > 10 FTE & afbouwen team.
  • Accounting voor company’s shared service center voor ICT, facilities & HR.
  • VPB, IT systemen, risicorapportages.

 

Resultaten:

  • Altijd op tijd goedgekeurde cijfers gerapporteerd binnen steeds strakkere deadlines.
  • Significante besparingen gerealiseerd (externe FTE->intern, team efficiënter laten werken).
  • Naarmate organisatie werd afgebouwd: eerst nieuwe taken voor team aangenomen, daarna team geherstructureerd en volledig afgebouwd, gemotiveerd en gefocust gehouden.

Branche: Vastgoed

Verantwoordelijkheden:

Achtergrond: Het betrof hier een vastgoedportefeuille in FR en DL van > € 1 mrd. Het vastgoed was recent verkocht, maar de verkooptransacties moesten nog worden afgewikkeld, de organisatie moest worden afgebouwd en de entiteitenstructuur moest worden opgeheven.

  • Afwikkeling alle fiscale en juridische geschillen (rechtszaken, tax audits, tax planning)
  • Jaarrekeningen, audits, administratie onderbrengen bij derden + aansturing
  • Contractafwikkeling met kopende partijen
  • Oplossen groot aantal operationele zaken
  • Statutair directeur in NL, DL en FL van > 10 legal entities.
  • Ca 15 externe partijen aansturen (asset management, accounting, fiscaal, juridisch, trust).

Resultaten:

  • Ruim binnen begroting afgebouwd.
  • Juridische geschillen opgelost.
  • Fiscale regelingen gerealiseerd.

Branche: BioTech / Pharma

Verantwoordelijkheden:

  • Opzetten rapportagecyclus (managementrapportages & jaarrekening).
  • Belangrijke rol in IPO en vervolgfinancieringen (conversie naar IFRS, prospectus, LT planning).
  • CF management; inclusief LT planning. De financiële situatie van OctoPlus is agv de financiële crisis jarenlang zeer nijpend geweest.
  • Compliance officer: structuur opgezet, organisatie brede trainingen, rapportages richting AFM.
  • Overig: business cases, internal controls, VPB, inkoop.

Resultaten:

  • Succesvolle IPO.
  • Helpen overleven door middel van strak CF management & vervolgfinancieringen.

Branche: Telecommunicatie

Verantwoordelijkheden:

Gehele proces voor wereldwijde implementatie van nieuw ERP pakket (scope, iedereen mee krijgen, budget, pakketkeuze, inrichting, wereldwijde training, succesvolle go-live & after care).

Resultaten:

  • Succesvolle go-live
  • Tevreden gebruikers

Branche: Telecommunicatie

Verantwoordelijkheden:

  • Manage maandafsluiting geconsolideerde cijfers.
  • Team aansturen.
  • Crediteurenadministratie.

Resultaten:

Altijd op tijd goedgekeurde cijfers gerapporteerd.