"Het kan altijd slimmer en beter, van controle naar control, van groei naar duurzame groei."

Johan Brekelmans Greyt CFO Partner

Johan Brekelmans

Partner bij Greyt | Parttime CFO

Johan ziet zichzelf het liefst als de rechterhand van de directie. Zorgen dat achter de schermen alles gesmeerd loopt. Bedrijfsprocessen doorvoeren, overnames begeleiden, deelprojecten en verbeterplannen. Maar ook posities innemen wanneer het nodig is en de juiste mensen aansturen. Dit maakt Johan een flexibele allrounder die precies op het juiste moment weet te schakelen. In commercieel gedreven organisaties gedijt hij het best. Zijn interesses liggen niet voor niets in de IT en automatisering.

Hij kan veel betekenen voor ondernemers die in korte tijd een heleboel voor elkaar willen krijgen. Johan weet projecten in no time op te stellen en aan te slingeren. Ook wanneer er flinke deadlines zijn. Als doorgewinterde interim manager is hij hier volledig in getraind. De gevarieerde posities in zijn CV maken hem een enorm flexibele CFO, die ook toegevoegde waarde kan leveren op de board en aandeelhouders.

Johan Brekelmans is beschikbaar voor opdrachten

Carrière highlights

CFO 
Wonderflow

CFO
iBuyFlowers LLC

Interim Manager Finance
Odfjell Terminals Rotterdam B.V.

Resultaten highlights

Inzichtelijk maken performance
Als parttime CFO op verzoek van aandeelhouders de performance van de onderneming inzichtelijk gemaakt zowel financieel als non-financieel.

Analyse en prognose cashflow
Voor een scale-up in de online business middels een goede cashflow analyse en prognose inzichtelijk gemaakt dat aanvullende funding nodig was. Dit was tegen de verwachting van aandeelhouders in.

Implementatie nieuwe tools
Ruim 10 keer het financiële proces inzichtelijker gemaakt door implementatie van nieuwe tools.

Branche highlights

New business / Online business / Platform business

Start-up / Scale-up

Logistiek / Fulfillment

Persoonlijke competenties

Klantgericht
Mijn kracht ligt in het onderzoeken van de wensen en behoeften van de klant, en in dit perspectief ook te denken en handelen. Ik geloof dat je resultaten alleen samen kunt bereiken. Als volwaardig gesprekspartner ondersteun ik anderen bij  persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van de onderneming.

Conceptueel denken
Ik ontleed informatie op systematische wijze. Door verbanden te leggen met andere ben ik in staat om situaties in een allesomvattend kader te plaatsen.

Integriteit
Ik handhaaf sociale en ethische normen niet alleen in het werk, maar ook daarbuiten.

Resultaatgericht
Ik denk altijd vooruit. Mijn gedrag richt ik op het realiseren van de voorafgestelde doelen.

Klantcases

Referenties

Werkervaring

Greyt Nederland

2018 - Heden

Functie titel: Partner
Branche: Zakelijke dienstverlening
Omvang:
Expertises: Financiële dienstverlening

Opdrachtgevers vanuit Greyt:

  • CFO bij Wonderflow
  • CFO bij IBuyFlowers LLC

 

Wonderflow B.V.

2018 - Heden

Functie titel: CFO
Branche: Zakelijke dienstverlening, Digital Marketing
Omvang: 30FTE / € 1M+
Expertises: Financieel management en reporting, Insourcing Finance, Implementatie oplossingen en processen

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Beoordeling van resultaten, advies en financiële rapportage aan aandeelhouders.
  • Insourcing Finance en (vanaf nul) opzetten van noodzakelijke processen.
  • Verantwoordelijk voor het opbouwen van een Scale Up waarbij een heleboel aandachtspunten, bedrijfsmatig en wettelijk, niet op orde zijn.

Belangrijkste resultaten:

  • Finance insourcing en bijbehorende processen op orde.
  • Maandelijkse financiële rapportage aan Board en aandeelhouders.
  • Algemeen management taken opgenomen en bedrijfsmatige- en wettelijke manco’s in kaart gebracht en opgelost/ingericht.

 

IBuyFlowers LLC

2018 - Heden

Functie titel: CFO
Branche: Portal verkoop bloemen direct van teler in Zuid-Amerika naar eindklant in USA
Omvang: 6FTE / USD 2M
Expertises: Financieel management en reporting

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Beoordeling resultaten
  • Advies
  • Financiële rapportage aan aandeelhouders

Belangrijkste resultaten:

  • Meer inzicht waardoor aandeelhouders vertrouwen houden in de plannen en aanvullend funden

 

Odfjell Terminals Rotterdam B.V.

2017 - 2018

Functie titel: Interim Finance Director
Branche: Opslag
Omvang: 200FTE / € 100M+
Expertises: Financiële dienstverlening en onderhoud

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Managing van Finance & Control
  • Inkoop
  • Douane Zaken
  • ICT

Belangrijkste resultaten:

  • Processen tussen F&C en andere afdelingen aangescherpt.
  • Nieuw strategisch Masterplan uitgewerkt waarbij de focus lag op de eerste drie jaar met financiële onderbouwing. Uit dit Masterplan zijn meerdere verbeterprojecten gedefinieerd en opgestart.

 

DORC (Dutch Opthalmic Research Center)

2015 - 2017

Functie titel: Interim Manager Finance
Branche: Medische Technologie
Omvang: 400FTE / € 150M+
Expertises: Financiële dienstverlening en onderhoud

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Begeleiden en coachen van senior medewerkers.
  • Verbeteren van processen en beter gebruik maken van geautomatiseerde systemen.
  • Zorgen voor aansluiting van F&C bij de andere afdelingen.
  • Business Control uit/opbouwen met daarbij de focus op commercie en productie.

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Finance gesplitst in Financial en Business Control zonder een afstand te creëren tussen deze groepen.

Odfjell Terminals Rotterdam B.V.

2013 - 2015

Functie titel: Interim Manager Finance
Branche: Opslag
Omvang: 200FTE / € 100M+
Expertises: Financiële dienstverlening en onderhoud

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Aansturen afdeling Finance, 6 FTE
  • Planning & Control
  • Interne controle en organisatie

Belangrijkste resultaten:

  • Verbeteren van het interne accounting proces.
  • Implementatie P2P proces via SAP.
  • Informatievoorziening belangrijke stakeholders.
  • Verbeteren cashflow forecasting.
  • Implementeren afspraken voortkomend uit nieuwe financieringsovereenkomst.
  • Het verder stabiliseren van de dagelijkse operatie zodat de FD zich bezig kan houden met planning.
  • Uitvoering van de hernieuwde strategie.

The Greenery B.V.

2011 - 2013

Functie titel: Interim Manager Finance
Branche: Groenten en fruit, Afzet
Omvang: 500FTE / € 1.500M
Expertises: Financiële dienstverlening, SAP consultant

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Projectmanager SAP voor Finance.
  • Inrichting SAP voor Finance.
  • Adviseren inrichting belangrijke bedrijfsprocessen waarbij de financiële transacties mijn verantwoordelijkheid zijn.

Belangrijkste resultaten:

  • Tijdig gesignaleerd dat live gang niet verstandig zou zijn. Na uitstel SAP implementatie succesvol laten verlopen.

Euro Mail B.V. (Post NL)

2010 - 2011

Functie titel: Interim Finance Manager
Branche: Logistiek, Dienstverlening
Omvang: 100FTE / € 80M+
Expertises: Financiële dienstverlening

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Leiding geven aan de centrale financiële afdeling, 6 personen.
  • Verzorgen corporate rapportages.
  • Verzorgen en analyseren van bestaande management rapportages.
  • Inwerken nieuwe commercial controller.
  • Opstellen investeringsaanvragen.
  • Controle op handhaving van interne en externe richtlijnen en bevoegdheden van vestigingsdirecteuren en andere medewerkers.

Belangrijkste resultaten:

  • Implementatie van software en het proces van scannen en herkennen van inkoopfacturen.
  • Bestaande rapportages die handmatig werden “gevuld” verbouwd zodat deze meer geautomatiseerd tot stand komen. De tijdsbesparing tijdens maandrapportages verminderde met 2 dagen.
  • Implementatie van software om het procuratieproces in Exact/Synergy te automatiseren.
  • Verbeterde administratieve organisatie.

Adcorporate

2009 - 2010

Functie titel: Partner
Branche: Corporate Finance
Omvang: n.v.t.
Expertises: Financiële dienstverlening

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Ondernemers adviseren en begeleiden bij aan- of verkoop van het bedrijf.
  • Begeleid bij het integreren van de bedrijven en ontwikkelingen van de onderneming.

Belangrijkste resultaten:

  • Meerdere ondernemers succesvol begeleid bij aan- en/of verkoop van een onderneming.

DGA Finovion Rotterdam B.V.

2006 - 2008

Functie titel: Oprichter
Branche: Financiële, zakelijke adviesverlening
Omvang: 500k - 100 klanten
Expertises: Administratie - Financiël Management

Belangrijkste resultaten:

  • In 2 jaar tijd een klantenportefeuille opgebouwd van 50 klanten met 70 administraties.
  • Bedrijf verkocht.

Euro Mail B.V. (Post NL)

2005 - 2006

Functie titel: Finance Manager
Branche: Logistiek, Dienstverlening
Omvang: 100FTE / € 80M+
Expertises: Financieel Management, Adviesverlening

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Centraliseren van 14 administraties, 10 werkmaatschappijen en 4 functionele afdelingen/vestigingen.
  • Verbeteren en uitbreiden van gebruikte financiële en logistieke software.
  • Vaststellen en inregelen van procuratie beleid.
  • Nieuwe processen voor “Order to Cash” en “Purchase to Pay”.
  • Automatiseren van Corporate rapportages.
  • Definiëren en maken van nieuwe management rapportages.

Belangrijkste resultaten:

  • Samenvoeging 14 bedrijven/administraties succesvol volbracht

 

Akzo (Organon)

2005

Functie titel: Business Controller a.i
Branche: Farmacie
Omvang: 2 mrd / 5000 medewerkers
Expertises: Business Control

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Analyse financiële resultaten en advisering op dit vlak van het MT
  • Forecasting en controlling
  • Fiscaal advies op het gebied van transfer pricing met de USA
  • Kostprijs analyses
  • Budget 2006 en lange termijn voorbereiden
  • Project Control- SOX
  • Impairment test

Belangrijkste resultaten:

  • In een ingewikkeld proces van testen van medicijnen voortgang projecten inzichtelijk gemaakt.

 

Cendris DP B.V. (Post NL)

2003 - 2005

Functie titel: Interim Manager Finance
Branche: Document processing
Omvang: 120FTE / € 100M+
Expertises: Financieel Management

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Aansturen financiële administratie, 7 FTE.
  • Verzorgen management en corporate rapportages.
  • Voorbereiden overgang naar FSSC o Processen beschrijven, nadruk op facturatie.
  • SOX-proof maken van Cendris DP.

Belangrijkste resultaten:

  • In een chaotische periode FSSC opgestart en Finance overeind gehouden

Cendris HQ B.V. (Post NL)

2003

Functie titel: Interim Manager Corporate Control
Branche: Data, Document en Digitalisering
Omvang: 400FTE / € 500M+
Expertises: Financieel Management

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Aansturen afdeling control, 5 FTE.
  • Management en corporate rapportages.
  • Consolidatie.
  • Coördinatie jaarplan.
  • Coördinatie strategisch plan.
  • Opstarten en uitbreiden financiële analyses.
  • Bijdrage leveren aan de totstandkoming van een FSSC.
  • Business control: duidelijk op de kaart zetten.
  • Prognoses significant verbeteren.
  • Management informatie: dashboard voor de directie.
  • Cendris voorbereiden voor IFRS – SOX.
  • Voorzitten diverse overlegvormen.

Belangrijkste resultaten:

  • Tijdig gesignaleerd dat de inrichting vanhet FSSC niet goed verliep en daarop met CFO ingegrepen

Gemeente Gouda

2002 - 2003

Functie titel: Interim Manager
Branche: Gemeentelijke overheid
Omvang: n.v.t.
Expertises: Financieel Management

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Tot stand brengen van de begroting 2003 volgens de nieuwe methodiek voor de gemeentelijke overheid.
  • Van beleidsbegroting naar productbegroting.
  • Analyse tools en analyses maken voor 2003, voornamelijk op gebied van personeelskosten.
  • De financiële afdeling bijstaan bij de ingebruikname van Decade Financials.

Cendris HQ B.V. (Post NL)

2001 - 2002

Functie titel: Interim Manager
Branche: Data, Document en Digitalisering
Omvang: 400FTE / € 500M+
Expertises: Financieel Management, Control, Management rapportages

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Control functie, voor business units en 15 werkmaatschappijen
  • Management en corporate rapportages
  • Consolidatie
  • Budgettering

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Control functie neergezet en MIS gebouwd en in gebruik genomen

TRUST Computer Products N.V.

1999 - 2001

Functie titel: International Finance & IT Manager
Branche: Groothandel computer producten
Omvang: 130FTE / € 125M+
Expertises: International Finance Management

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Lid van het internationaal management team.
  • Aansturen financieel managers van alle vestigingen.
  • Planning & Control.
  • Implementatie ERP softwaresystemen (NAVISION).
  • Financiering, belastingen en externe audits.

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Met behulp van Navision alle vestigingen “aan elkaar gekoppeld” waardoor optimaal voorraad en inkoop situatie is gecreëerd.

THERMO INSTRUMENT SYSTEMS B.V. (Thermo Electron NYSE)

1994 - 1999

Functie titel: Holding Controller
Branche: Groothandel analytische apparatuur
Omvang: 80FTE / € 90M+
Expertises: Finance & Control, Acquisitieproces

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Verantwoordelijk voor Finance & Control van de Group.
  • Betrokken bij acquisitieproces nieuwe deelnemingen, selectie-, aankoop- en integratiefase.
  • Lid van het management team.

Belangrijkste resultaten:

  • Meerdere acquisities begeleid en succesvol geïntegreerd in de groep

Vespo Groep

1989 - 1994

Functie titel: Finance Manager
Branche: Groothandel, Fullfillment verzendhuis
Omvang: 150FTE / € 75M+
Expertises: Financieel management, management informatie

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Leiding geven aan 7 medewerkers.
  • Financiële administratie.
  • Verzorgen van Management Informatie.
  • Samenstellen van de maandelijkse Balans, Verlies- & Winstrekening en kwartaalrapportages.
  • Verzorgen van jaarrekening.
  • Opstellen administratieve procedures (gedeeltelijke AO beschrijving).
  • Interne controle.
  • Beheren van de Cashpositie.
  • Contactpersoon voor bank en accountant.
  • Lid van het management team.

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Explosieve groei van de onderneming mogelijk gemaakt door de Finance functie daarop voor te bereiden.