Met slimme analyses laat ik bedrijven beter presteren.

Bert van der Meer Greyt CFO partner

Bert van der Meer

CFO | Power BI | Fintech

Met slimme analyses bedrijven beter laten presteren. Dat is waar Bert op uit is. Met zijn financiële achtergrond als accountant bij PwC en controller (RC) creëert hij snel inzicht in de financiële situatie. Door zijn IT-achtergrond kan hij data gemakkelijk uit verschillende bronnen ontsluiten en samenbrengen. Van alle tools waar hij mee werkt is Microsoft Power BI favoriet. Daarmee maakt hij het verhaal van een bedrijf compleet, van financiën tot offertes, leads en views.

Arbeidsbemiddeling, dienstverlening en advisering zijn de werkvelden waarin hij zich het meeste thuis voelt. Met zijn ruime ervaring als zelfstandig ondernemer en variëteit aan skills kan Bert schakelen tussen de rol van CFO, controller en projectleider. Als projectleider maakt hij de financiële organisatie efficiënter. Hij automatiseert en documenteert, zodat de organisatie robuust wordt en klaar voor de toekomst.

Bert van der Meer is beschikbaar voor opdrachten

Carrière highlights

Parttime CFO
Thomas Thor

Parttime CFO
Crossphase

Projectleider
CRH Europe

 

 

Resultaten highlights

Bouwen aan de internationale groei van het bedrijf. Maandafsluiting naar 5 werkdagen, invoering Power BI voor Management Rapportage.

Opzet van een efficiënte en betrouwbare administratie en maandrapportage.

Een brug bouwen tussen twee financiële rapportage systemen. Met een gestructureerde opzet van Excel met VBA was de klant niet alleen tevreden maar ook blij.

 

Opleiding highlights

Analyzing en Visualizing Data with Power BI

Postdoctorale opleiding Controller (RC)

Doctoraal Bedrijfseconomie, afstudeerrichting BIK

Persoonlijke competenties

Analytisch vermogen
Ik overzie een proces snel, signaleer knelpunten en zie oplossingen. Dat doe ik al mijn hele leven, sinds de Lego-trein tot nu.

Automatisering
Ik werk sinds 1983 dagelijks met computers en ben zeer vaardig in Excel, VBA en Power BI. Dat maakt me bijzonder geschikt voor het communiceren met systeembouwers en -specialisten, en het implementeren van organisatiebrede Business Intelligence dashboards.

Toegankelijk
Ik ben makkelijk benaderbaar en ik sta open voor suggesties van anderen.

Ondernemend
Niets mooier dan bijdragen aan de groei van het bedrijf! Via mijn netwerk draag ik nuttige contacten aan. Ik kom met een creatief idee of link met een interessante publicatie. Daarmee inspireer ik mijn co-workers en mede-MT-leden, zie ik verbeteringsprojecten. Die handschoen pak ik op.

Referenties

CRH Europe

Raymund Pillen - Europe Finance & Reporting Director

Werkzaam in 35 landen, op 3400 locaties, met meer dan 76.000 mensen in dienst … Dat is CRH, internationaal leider in de productie en distributie van bouwmaterialen. Bij zestien Nederlandse holding entiteiten, waarvoor in Rijswijk de administratie wordt gevoerd, moest een nieuw administratiepakket worden geïmplementeerd, AFAS. Wij hadden niet voldoende mensen om dit project op te pakken en hadden behoefte aan ondersteuning op het gebied van projectmanagement. Bert werd ons via een recruiter aangeraden en we zijn heel tevreden met het resultaat. Bert heeft een goede kijk op de financiële materie die uitstekend is vertaald naar heldere databasestructuren. Echt een handen-uit-de-mouwen aanpak. Heel gestructureerd. Zo kregen we iedere week op één A4’tje het overzicht van die week: dit was gedaan, dat niet, dat extra, dit was het budget, dat waren de kosten … Zo werden we iedere week overzichtelijk geïnformeerd over de voortgang van het project. Die gedisciplineerde aanpak was in het begin wennen, maar precies wat we nodig hadden. De combinatie van inhoudelijke vakbekwaamheid en kennis van systemen is vrij specifiek en ik ben van mening dat Bert dit uitstekend heeft gefaciliteerd.

Thomas Thor Associates

James Ball - Head of Operations

Thomas Thor Associates provide recruitment, executive search and consulting services to the global nuclear industry. Bert has been working with our company for more than three years now. Initially we needed Bert’s assistance with our financial reporting tools and he helped us set up a lot of the systems and processes still in use today. By 2018 our business had grown substantially and was in the middle of a big expansion phase. We felt we needed an experienced and innovative financial consultant to direct our growing finance function and support with many of the projects that were ongoing in that team such as annual reports, monthly business unit reporting and a fast close to our monthly accounts. Bert already knew about our business, and with his background in Finance and Business Intelligence tools, he was the solution to support our growing company; he has created an effective system for our tracking procedures, implemented Power BI to improve our data analyses and provides qualitative consultancy to boost company financial results. He is an adviser to our Board and a mentor to our finance team. Throughout his work, his communication skills have translated difficult financial topics into easy to understand ones. He is a popular, likeable and engaging colleague to all in Thomas Thor Associates, and an amazing piano player!

Werkervaring

Greyt Nederland BV

2019 - Heden

Functie titel: Parttime CFO en Partner bij Greyt
Branche: Zakelijke dienstverlening
Omvang: 30 FTE
Expertises: Advies, Fintech, Power BI, Managementrapportage

Opdrachtgevers vanuit Greyt:

  • Product Owner bij Louwman
  • Parttime CFO bij Crossphase
  • Parttime CFO bij Thomas Thor Associates

Louwman

2019 - Heden

Functie titel: Product Owner bij nieuw rapportagesysteem
Branche: Automotive
Omvang: 1000 FTE
Expertises: Projectmanagement

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Coördinatie en voltooien van projectplan voor Management Board
  • Opzet planning met implementatiepartner (Finext)
  • Zicht houden op voortgang/opvoeren sense of urgency
  • Informeren stuurgroep
  • Opzet en uitvoering communicatie met (eind)gebruikers

Belangrijkste resultaten:

  • Managen van ‘blokkades’ in planning/voortgang
  • Opzet nieuwsbrief
  • Opzet/uitvoering tweewekelijkse webinars

Crossphase

2019 - Heden

Functie titel: Parttime CFO
Branche: Arbeidsbemiddeling/Flexbranche
Omvang: 80 FTE
Expertises: Financiële dienstverlening, Managementrapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Doorlichten administratie op effectiviteit en efficiëntie
  • Signaleren knelpunten, lanceren verbeterplan
  • Automatisering facturenstroom
  • Automatisering declaratieproces – Invoering snellere maandafsluiting
  • Lid MT

Belangrijkste resultaten:

  • Verbeteren grip organisatie op uitgaven en facturen
  • Besparen van tijd en aanbrengen focus bij administratie

Thomas Thor Associates

2018 - Heden

Functie titel: Parttime CFO
Branche: Recruiting, Nucleaire Industrie
Omvang: 45 FTE
Expertises: Adviesverlening, Managementrapportage, Power BI

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Assistent Controller coachen
  • Maandelijkse finance-meetings houden
  • Het management adviseren
  • Aanzetten tot verbetering van de rapportage
  • Voorbereiding financiering

Belangrijkste resultaten:

  • Eerste accountantscontrole succesvol begeleid en afgerond.
  • Maandafsluiting gereduceerd naar 5 werkdagen.
  • Invoering Power BI voor Managementrapportage

Zoku

2017 - 2018

Functie titel: Financieel ZZP-er
Branche: Hotel, Hospitality
Omvang: 50 FTE
Expertises: Opzet verkoopprocessen, AOIC

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Doorlichten bestaande opzet van processen
  • Financiële maandrapportage

Belangrijkste resultaten:

  • Amsterdamse AO/IC doorgelicht ter aanvulling van hun ‘blueprint’
  • Invoering declaratie-software begeleid.
  • Interface tussen twee systemen geautomatiseerd
  • AO handboek voor alle verkoopprocedures opgesteld

CRH Europe

2017 - 2018

Functie titel: Financieel ZZP-er voor Nederlandse holdings
Branche: Bouw (handelsonderneming)
Omvang: 45.100 FTE
Expertises: Financiële dienstverlening, Power BI, Fintech

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • De bestaande, arbeidsintensieve spreadsheet vervangen door een parameter-gestuurde Excel-applicatie (met Power Query voor Excel en enkele macro’s).

Belangrijkste resultaten:

  •  Automatisering rapporten uit het Treasury systeem voor het genereren van:

    • boekingen in het grootboek (AFAS)
    • intercompany sheets met onderbouwing
    • analyse boekhouding ó treasury systeem

CAG

2017

Functie titel: Financieel ZZP-er
Branche: Ingenieursdiensten
Omvang: 60 FTE
Expertises: Managementrapportage, Fintech, Power BI

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Financiële maandrapportage

Belangrijkste resultaten:

  • Opzet financiële maandrapportage vanuit boekhouding (Twinfield) via een Excel- rapportagemodel
    (Hierin zijn macro’s opgenomen voor het updaten van data en PDF-print van het rapport)
  • Automatisering van het uitlezen van watermonster-files m.b.v. Power Query for Excel.

Thomas Thor Associates

2015 - 2016

Functie titel: Financieel ZZP-er
Branche: Recruiting, Nucleaire Industrie
Omvang: 45 FTE
Expertises: Financiële administratie, Managementrapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • De administratie stroomlijnen
  • Begeleiding keuze voor een ander grootboekpakket kiezen; dat werd Exact Online
  • Adviseren bij currency-vragen

Belangrijkste resultaten:

  • Invoeren van een rapportage-template, een maandelijkse afsluitings-checklist.
  • Teruggevraagd als CFO per april 2018.

CRH Europe

2015 - 2017

Functie titel: Financieel ZZP-er
Branche: Bouw
Omvang: 45.100 FTE
Expertises: Nieuwe Mapping van ExQL naar Hyperion

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • De opdracht was om ExQL op een transparante en overdraagbare manier naar Hyperion te vertalen. De bestaande vertaling was ondoorzichtig.
  • Soortgelijke vertaling uitvoeren voor de Budget-Rapportage, Financial Accounts, het Strategisch Plan en Budget Adjustments (aanpassing budget n.a.v. Acquisities en Desinvesteringen).

 

Belangrijkste resultaten:

  • Bewerkstelling van transparantie en overdraagbaarheid in de Management Accounts door middel van een gestructureerde spreadsheet in Excel.
  • Laadtijd naar Hyperion teruggebracht van circa 4 uur per periode naar minder dan een half uur. Tot vandaag worden mijn producten nog steeds gebruikt.

Open Circles Academy

2013 - 2014

Functie titel: Financieel ZZP-er
Branche: Trainingscentrum
Omvang: 20 FTE
Expertises: Financieel onderhoud en maandrapportage

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Administratie optimaliseren
  • Resultaten/Cashflow zichtbaar maken
  • De invoering van SEPA begeleiden

Belangrijkste resultaten:

  • Verbetering structuur van administratie.
  • Invoering BTW-belaste verkopen.

Telegraaf Media Groep

2012

Functie titel: Financieel ZZP-er
Branche: Media
Omvang: 2.935 FTE
Expertises: Financiële rapportage en analyse

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Geautomatiseerd ondersteunen van: afsluitingsprocedures, controles voor volledigheid en juistheid van het grootboek, dataloads en (geautomatiseerde) balansspecificaties.

Belangrijkste resultaten:

  • Twee toepassingen ontwikkeld in Visual Basic for Excel (VBA Excel).
  • Toepassing ontwikkeld voor 6 assistent-controllers en 12 boekhouders in Visual Basic for Excel (VBA Excel). Hij maakte een gedetailleerd overzicht van grootboekgegevens die zijn ‘op te rollen’ tot rapportageniveau, wat leidde tot een snel en uniform afsluitingsproces.
  • Toepassing ontwikkeld voor uniforme grootboekkaartjes in Visual Basic for Excel met vergelijkende cijfers en achterliggend grootboekdetail. Met deze toepassing worden maandelijks 1300 balansrekeningen in 30 minuten gespecificeerd voor controledoeleinden.