Het kan je overkomen: je weet vandaag niet meer hoe je de rekening van morgen moet betalen. Bij dit bedrijf wordt door de bank aangedrongen iemand in te huren om orde op zaken te stellen.
Probleem
Deze middelgrote organisatie wordt gefinancierd door de bank die de casus heeft verhuisd naar bijzonder beheer. De financiële problemen stapelen zich op en het wordt steeds lastiger om het overzicht te houden en de rekeningen te betalen.
Oplossing
De bank geeft het advies om extern iemand te zoeken. Het bedrijf komt bij Greyt terecht. In gevallen als deze is het belangrijk dat de DGA tijdelijk een stap terug doet. Binnen ongeveer een week schat Greyt de volledige situatie in om zicht te krijgen op de benodigde verbeteringsslagen. Op basis hiervan maken we een planning met een aantal acties die we direct uitvoeren. Denk hierbij aan:
- Strak cashmanagement door de administratie;
- Reductie van de kosten, onder andere door een beheerste reorganisatie in het personeelsbestand;
- De relatie met de bank herstellen door de bank goed op de hoogte te houden van de vorderingen;
- Een realiseerbare forecast opstellen van 1 tot 3 jaar;
- Bepalen welke capaciteiten nog nodig zijn om deze forecast te kunnen behalen.
Terwijl we deze, soms moeilijke, keuzes uitvoeren hebben we te maken met verschillende stakeholders zoals de DGA, de bank, schuldeisers, de kanton rechter (voor het ontslag van medewerkers), advocaten, leveranciers (voor de kostenreductie) en natuurlijk het personeel. Greyt zorgt ervoor dat het contact met alle partijen goed blijft zodat er geen problemen bijkomen.
Resultaat
De doelstelling van alle acties is om de DGA weer een onderneming te overhandigen die weer een toekomst heeft. Na een half jaar kunnen we de onderneming dan ook daadwerkelijk overdragen aan de DGA. Met goede rapportages en besprekingen met de DGA houden we een vinger aan de pols zodat de toekomst positief blijft.