‘Cash is king’. En in een seizoensgebonden branche als de foto retail, is de druk op de liquiditeit gedurende een deel van het jaar enorm. En de bank is vaak juist voorzichtig met de RC faciliteit op dat moment. Te weinig of verkeerde voorraad is funest voor de omzet, zeker gedurende ‘peak season’. In zo’n situatie dreigt een neerwaartse spiraal.
Probleem
Dit is de uitgangssituatie voor onze klant, een fotoretailer met een 35-tal filialen door het hele land en een succesvolle webshop. De logistiek en transport wordt in eigen beheer gedaan vanuit een eigen distributiecentrum.
Oplossing
Greyt wordt ingeschakeld om een aanvalsplan te maken met het doel om weg te komen van de negatieve trend en weer naar een gezonde liquiditeitspositie te komen. In de kern draait het plan om het fysieke voorraadbeheer en de logistieke afhandeling. Te veel voorraad ligt namelijk stil in het distributiecentrum of in de filialen. Dat is ogenschijnlijk goed voor de beschikbaarheid van de voorraad maar heeft een negatieve impact op de cashflow. Om dit op te lossen kiezen we voor een externe fulfillment partner die vanuit zijn eigen pand en voorraad de volledige logistiek voor zijn rekening neemt, zowel naar de winkels als rechtstreeks naar de klant.
Resultaat
De impact is enorm. De voorraadbeschikbaarheid schiet omhoog wat direct merkbaar is in de omzet. De state of the art operations van de partner komt het serviceniveau ten goede. De prijs per stuk is weliswaar iets hoger, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de sluiting van het eigen distributiecentrum. En misschien wel het belangrijkste effect is de ‘boost’ van de cashflow. Door te kunnen putten uit de voorraad van de partner, daalt het vermogensbeslag aanzienlijk. En in veel gevallen betaalt de klant nog zelfs eerder dan dat met de leverancier afgerekend moet worden. Het mes snijdt aan alle kanten!