Een jonge ondernemer in de interieurbouw branche richt zich met kwalitatief hoogstaande en aansprekende producten op het topsegment. Met bijna niets begonnen, is het bedrijf inmiddels fraai uitgebouwd in een goed geoutilleerd en representatief eigen bedrijfspand. De ondernemer heeft het voornemen om over te gaan naar BV-structuur.
Probleem
Voorheen werden alle calculaties, offertes, administratie in een kladblok gedaan. Maandelijks ging er een schoenendoos met bonnetjes naar (voormalig) administratiekantoor. Daardoor is er onvoldoende zicht op de tussentijdse resultaten, projectresultaten en meer. Eenmaal per jaar wordt de jaarrekening opgesteld en dat was het dan.
Oplossing
Greyt brengt hier verandering in met duidelijke op maat gemaakte maandelijkse rapportages.
We adviseren een ERP-systeem aan te schaffen, waarin bovenstaande volledig is geïntegreerd en informatie maar eenmaal hoeft te worden vastgelegd.
De ondernemer krijgt de kans om een groter, representatiever bedrijfspand te huren met meer mogelijkheden voor de toekomst. Dat vraagt om forse investeringen in machines en installaties. Er is dus financiering nodig. We stellen een kort business plan op voor de bank, met in de financiële paragraaf prognoses van de drie-eenheid: resultaten – balansposities – cashflow.
Resultaat
De bank is blij verrast door dit duidelijke verhaal en dito prognoses. De financiering is binnen enkele weken geregeld. In de loop van 2016 dient zich de kans aan om het pand in eigendom te verwerven. De bovenstaande geschiedenis herhaalt zich: volledige financiering (circa € 0,9 mln) is opnieuw binnen enkele weken en tegen gunstige voorwaarden geregeld.
Kortom, een mooi bedrijf met groeipotentie en producten waarop je terecht trots mag zijn!