"Geen enkele grote prestatie is in isolatie tot stand gekomen"

Hans Huiszoon - Greyt CFO & Partner

Hans Huiszoon

Parttime CFO | Sparring partner voor ondernemers | Digitale Transformatie | Duurzame Transitie

Wees jezelf, durf en geniet - altijd met een positieve insteek en een gezonde dosis ‘fun’. Dat is wat ik nastreef bij elke opdracht. De mens, de medewerkers en het team zijn degene die het échte verschil in een organisatie maken. Daarom ligt voor mij de focus op verbinding (maken), vertrouwen (geven), maar op ook vernieuwing (realiseren) en verspilling (wegnemen). Strategie met een ‘purpose’ noem ik dat.

Integriteit, vernieuwing, verbinding en durf zijn waarden die voor mij belangrijk zijn. In mijn rol als Greyt CFO ben ik vooral een coachend leider; ik zoek verbinding en geef vertrouwen in en met het team. Dat doe ik door te inspireren en motiveren, altijd met een positieve insteek.

Hans Huiszoon is beschikbaar voor opdrachten

Carrière highlights

DBV Verzekeringen
CFO

REAAL Verzekeringen
Directeur Shared Services

Fashion tech startup Tailie
Co-founder

Resultaten highlights

Fondsenbeheer
Verzelfstandiging Fondsenbeheer Nederland (w.o. SVn, NRF, NGF en BOEi) van Rabo Vastgoedgroep (Finance & IT)

Reorganisatie
Reorganisatie Shares Services REAAL Verzekeringen (nu Vivat)

Bedrijfsvoering
Transformatie & innovatie, Financien & Bedrijfsvoering NWO (ZBO)

Branche highlights

Financiële sector

E-Commerce

Groothandel

Publieke sector

Bouw

Automotive

Zakelijke dienstverlening

Persoonlijke competenties

Visie, strategisch denken
Vanuit externe en interne ontwikkelingen en de organisatiestrategie zorg ik voor de vertaalslag naar Finance. Samen met het team maak ik een plan dat past bij de ambities van de organisatie en de klantvraag, maar dat ook vernieuwend en inspirerend is

Resultaatgericht
Ik ben gericht op realiseren van doelen waarbij ik zorg dat we als team de eindstreep halen

Leidinggeven, coaching
Ik geef mensen vertrouwen, ruimte zich te ontwikkelen, zeg waar het op staat en geef en ontvang graag feedback

Overtuigingskracht, handelen met impact
Als Finance expert en ervaren manager weet ik mensen te overtuigen en voor mij te winnen. Daarbij druk ik niet mijn wil door, maar kijk en luister goed naar mijn stakeholders

Referenties

Werkervaring

Greyt Nederland B.V.

2019 - Heden

Functie titel: Parttime Greyt CFO
Branche: Zakelijke dienstverlening
Omvang: 20FTE / € 3M+
Expertises: Digitale transformatie, Performance management, Business control, Risk management, Financiering

Greyt opdracht:

  • Constrive group/Mconomy/10XCrew – CFO a.i. van omnichannel scale up in e-commerce/marketing. Herfinanciering.

Constrive Group/Mconomy

2019 - 2020

Functie titel: CFO a.i.
Branche: Groothandel in non-food consumentenartikelen, dienstverlenende activiteiten o.g.v. Informatietechnologie
Omvang: 90-100 FTE / € 12M+
Expertises: Scale-up, Finance transformatie, performance management, coaching, financiering

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Planning & Control cyclus
  • Financiering
  • HR Finance team
  • Kwaliteitsslag Finance processen/systemen

Belangrijkste resultaten:

  • Formatie Finance team op orde,
  • Plan Finance Transformatie > doel = groeifinanciering Constrive group

ContinuouZ

2013 - 2019

Functie titel: Eigenaar, Interim Manager
Branche: Zakelijke dienstverlening
Omvang: 0-1 FTE / € 0,1 - 0,3M
Expertises: Interim manager, CFO flexibel, advies op gebied van Finance & Control

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Uitvoeren van interim management- en adviesopdrachten op gebied van Finance, Riskmanagement, Controlling en Informatiemanagement of daaraan gerelateerde en algemene management vraagstukken

Belangrijkste resultaten:

  • 3 succesvolle interim management opdrachten,
  • co-founder fashion tech startup/funding startup 
  • product launch

FIT People

2016 - 2019

Functie titel: Lid Raad van Advies
Branche: Detachering finance professionals
Omvang: 20-50FTE / € 3M+
Expertises: Adviseur directie

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Adviseur/sparring partner strategie & Finance

Belangrijkste resultaten:

  • Positief ontvangen strategische adviezen

NWO

2019

Functie titel: CIO a.i.
Branche: Publieke sector/Onderwijs & Wetenschap/ZBO
Omvang: 2300 FTE / € 1200M
Expertises: Digitale transformatie, IT roadmap, Informatiemanagement, Artificial Intelligence, Digital Twin

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Invullen van de functie/rol van CIO a.i.
  • Rapporterend aan Raad van Bestuur en directie Bedrijfsvoering en Financiën
  • Kwartier maken voor doorontwikkeling NWO domeinorganisatie
  • Vormgeven IT & Informatiemanagement roadmap, pilots Artificial Intelligence & Enterprise Operational Intelligence (digital twin) en projectportfolio management
  • Inrichten (virtueel) CIO-office

Belangrijkste resultaten:

  • Oplevering advies IT roadmap, CIO Office, PoC AI & EOI, stup project portfoliomanagement

NWO

2018 - 2019

Functie titel: Hoofd Financien a.i.
Branche: Publieke sector/Onderwijs & Wetenschap/ZBO
Omvang: 2300 FTE / € 1200M
Expertises: Finance transformatie, coaching, leidinggeven

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Als hoofd Financiën a.i. leidinggeven aan team van ca 50 fte, bestaande uit Concern Control, Financieel Beleidsadvies, Business Control domeinen, Financiële Administratie en Proces & Innovatie (w.o. informatiemanagement)
  • Lid MT Bedrijfsvoering & Financiën
  • Rapporterend aan directeur Bedrijfsvoering & Financiën, Raad van Bestuur
  • Zorgdragen voor kwaliteitsslag afdeling; w.o. organisatie aanpassing, opstellen en uitrol plan ‘basis op orde’

Belangrijkste resultaten:

  • Realisatie kwaliteitsslag Finance afdeling; basis op orde
  • reorganisatie afdeling

Accon Avm

2017

Functie titel: Interim Manager
Branche: Accountancy, zakelijke dienstverlening
Omvang: 800+ FTE / € 88M
Expertises: Interim management, strategie herorientatie, begeleiding overname, coaching, leidinggeven

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Interim manager voor de unit HNS Limburg (55 fte), rapporterend aan de directie
  • Integratie manager voor acquisities/overnames, rapporterend aan de directie

Belangrijkste resultaten:

  • Realisatie overname & naar tevredenheid
  • RvB invullen van rol 1e fase transitie units Limburg

Tailie

2015 - 2017

Functie titel: Co-founder
Branche: Overige dienstverlening o.g.v. Informatie technologie, fashion
Omvang: 3-5FTE / € 0,5- € 1M
Expertises: Startup, e-commerce

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Co-founder
  • sales
  • marketing
  • IT
  • Finance
  • operations

Belangrijkste resultaten:

  • Funding startup, product testing & launch

Fondsenbeheer Nederland

2015

Functie titel: Interim Manager
Branche: Zakelijke/financiele dienstverlening
Omvang: 30-40 FTE/ € 5-10M
Expertises: Interim management, strategie herorientatie, begeleiding overname, coaching, leidinggeven

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Procesbegeleider bij de verzelfstandiging van Fondsenbeheer Nederland t.o.v. Rabo Vastgoedgroep
  • Overdracht taken en verantwoordelijkheden als hoofd bedrijfsvoering a.i. en hoofd ACT a.i. aan opvolgers

Belangrijkste resultaten:

  • Verzelfstandiging organisatie

Fondsenbeheer Nederland

2014 - 2015

Functie titel: Hoofd Bedrijfsvoering
Branche: Zakelijke/financiele dienstverlening
Omvang: 30-40 FTE/ € 5-10M
Expertises: Leidinggeven Finance transformatie, treasury management, strategisch management, aansturing IT

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Als hoofd bedrijfsvoering, samen met algemeen directeur Fondsenbeheer Nederland B.V., statutair verantwoordelijk voor Accounting, Controlling & Treasury (ACT), IT, Kwaliteitsbewaking en Facilitaire Zaken
  • Uit dien hoofde rapporterend aan CEO/CFRO Rabo Vastgoedgroep, bestuur Fondsenbeheer Nederland B.V. en besturen NRF, NGF, SVn en BOEi
  • Voorzitter van Treasury committee en Financial (Controllers) committee
  • Leidinggevend aan direct ca. 15-20 medewerkers en indirect aan ca. 30 medewerkers
  • Verantwoordelijk voor shared services Fondsenbeheer Nederland
  • Realisatie strategische heroriëntatie Fondsenbeheer Nederland; ontvlechting entiteit en alle diensten van Rabo Vastgoed groep, w.o. IT, Financiën, Huisvesting en HR

Belangrijkste resultaten:

  • Verzelfstandiging organisatie

Fondsenbeheer Nederland

2013 - 2014

Functie titel: Hoofd Accounting, Controlling & Treasury
Branche: Zakelijke/financiele dienstverlening
Omvang: 30-40 FTE/ € 5-10M
Expertises: Leidinggeven Finance transformatie, treasury management, strategisch management, coaching team

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Leidinggevend aan afdeling Accounting, Controlling & Treasury ca. 15 medewerkers
  • Verantwoordelijk voor shared services Fondsenbeheer Nederland op gebied van Accounting, Controlling en Treasury
  • Uitvoeren van specifieke adviesopdrachten i.h.k.v. strategische heroriëntatie

Belangrijkste resultaten:

  • Basis van Finance op orde gebracht
  • Team ontwikkeld

REAAL Verzekeringen

2010 - 2013

Functie titel: Directeur Shared Services
Branche: Financiele sector, verzekeringen
Omvang: 150 FTE / € 1.000-1.500M
Expertises: Leidinggeven, risicomanagement, lean management, financieel management, coaching

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Lid directieteam Finance & Risk REAAL, bestaande uit CFRO, directeur Finance & Control, directeur Actuariaat en directeur Shared Services
  • Lid Credit- en Operational Risk Committee Intermediairs (KICC) ▪ Lid ‘top-100’ SNS REAAL
  • Verantwoordelijk voor de afdeling Shared Services. Directe aansturing 3 bedrijfshoofden en indirect 7 afdelingshoofden. Shared Services biedt met ca. 120 fte Intermediair Services (riskmanagement, tussenpersoon administratie, rekening-courant administratie, beheer kantoorportefeuille) voor REAAL en Zwitserleven en verzorgt Betalingsverkeer services (incasso, excasso, relatiebeheer en tussenrekeningenbeheer) van REAAL-klanten.

Belangrijkste resultaten:

  • Transformatie tot high performance SSC/teams met Lean way of working

DBV Verzekeringen

2008 - 2010

Functie titel: CFO
Branche: Financiele sector, verzekeringen, hypotheken
Omvang: 100-150 FTE / € 500 - 800M
Expertises: Financieel management, risicomanagement, strategie, leidinggeven, coaching, IT management, externe verslaggeving

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Lid board/MT DBV
  • Lid Financial Committee, ALM Committee, Pricing Committee
  • Verantwoordelijk voor afdelingen Finance & Control (accounting en reporting & control), ICT, Facility (w.o. inkoop), Actuariaat (w.o. Solvency II), Risk management, Treasury (vermogensbeheer), Informatisering
  • Directe aansturing 7 leidinggevenden, totaal ca. 70-90 fte
  • Verantwoordelijk voor het financiële en ICT-beleid

Belangrijkste resultaten:

  • Succesvolle invulling CFO rol middelgrote bank-/verzekeraar
  • Integratie DBV binnen REAAL succesvol
  • Benoeming tot directielid REAAL

DBV Verzekeringen

2006 - 2008

Functie titel: Directeur Finance & Control
Branche: Financiele sector, verzekeringen, hypotheken
Omvang: 100-150 FTE / € 500 - 800M
Expertises: Financieel management, risicomanagement, strategie, leidinggeven, coaching, externe verslaggeving

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan CFO
  • Lid MT DBV
  • Leidinggeven aan afdeling Finance & Control (26 fte)
  • Verantwoordelijk voor het ten uitvoer brengen van het financiële beleid, zodanig dat adequate managementinformatie beschikbaar is en de financiële verslaglegging aan de eisen van de onderneming en de wet voldoen

Belangrijkste resultaten:

  • Succesvolle functie invulling als directeur F&C, leidend tot benoeming als CFO

DBV Verzekeringen

2006

Functie titel: Manager Reporting & Control
Branche: Financiele sector, verzekeringen, hypotheken
Omvang: 100-150 FTE / € 500 - 800M
Expertises: Managing Finance & Control, setup Planning & Control cyclus, leidinggeven, externe verslaggeving

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Rapporterend aan CFO
  • Lid MT DBV
  • (Functioneel) leidinggeven aan Afdeling Financiën
  • Leidinggeven aan afdeling Reporting & Control (3 fte)
  • Eindverantwoordelijk voor Planning & Control cyclus, w.o. alle in- en externe verslaggeving van DBV
  • Verantwoordelijk voor SOX-compliance, financial reporting

Belangrijkste resultaten:

  • Controlling ingericht, aantoonbaar in control
  • Benoemd tot directeur F&C (inclusief Finance afdeling)

NIBC NV / Yacht Finance

2005 - 2006

Functie titel: Corporate Controller
Branche: Financiele sector, zakenbank
Omvang: 500-600 FTE / € 300M
Expertises: Business- en financial controlling, externe verslaggeving IFRS

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Het in- en vervullen in de lijn van de rol van corporate controller als rechterhand van de Finance director (2e man op afdeling Finance)
  • Lid Finance Committee NIBC N.V. naast CFO en BU- controllers
  • Aandachtsgebieden waren daarbij maandrapportages en persberichten NIBC N.V., coördinatie rond 1e IFRS-jaarverslag van NIBC evenals participatie in Finance projecten

Belangrijkste resultaten:

  • Oplevering financiele in- en externe rapportages NIBC
  • w.o. 1e IFRS jaarverslag NIBC
  • kwaliteitsslag Finance

Fortis ASR Verzekeringsgroep NV / Yacht Finance

2003 - 2005

Functie titel: Projectmanager IAS/IFRS for APC
Branche: Financiele sector, verzekeringen
Omvang: 4000-5000 FTE / € 8000M
Expertises: IFRS/Externe verslaggeving, projectmanagement, planning & control

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Leidinggeven aan het IAS/IFRS-projectteam (7 fte) binnen APC
  • Vertegenwoordiging APC in het IAS/IFRS-programma binnen Fortis ASR
  • Participatie in het MT van APC
  • Advies op het gebied van IAS/IFRS aan directie
  • Zorgdragen voor het doorvoeren van de benodigde wijzigingen in het achterliggende ‘accounting & control framework’ (o.m. accounting manual, wijzigingen AO/IC, systeemwijzigingen) op basis van de verrichte gap-analyses en impact assessment
  • Zorgdragen voor aanlevering van periodieke IFRS-rapportages

Belangrijkste resultaten:

  • Realisatie overgang (Fortis)ASR naar IAS/IFRS externe verslaggevingsgrondslagen

Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam / Yacht Finance

2003 - 2004

Functie titel: Stafadviseur bedrijfsbureau (project control)
Branche: Ingenieursbedrijf
Omvang: 2000-2500 FTE
Expertises: Projectmanagement, projectcontrol

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Zorgdragen voor verandertraject ter inbedding van project control binnen het ingenieursbureau van gemeentewerken Rotterdam
  • Realisatie van een helder functieprofiel, een duidelijke positie van de projectcontroller, het aanreiken van instrumentarium, maar ook het opleiden en coachen van projectadministrateurs en -controllers
  • Het activeren van kennismanagement rond project control
  • Participatie als projectcontroller in diverse projecten in het kader van ‘goed voorbeeld doet goed volgen’

Belangrijkste resultaten:

  • Inbedding projectcontrol binnen organisatie

Robeco Group NV / Yacht Finance

2002-2003

Functie titel: Hoofd Group Accounting a.i. & Projectleider
Branche: Financiele sector, vermogensbeheer
Omvang: 600 - 1000 FTE / € 100 miljard belegd vermogen
Expertises: Leidinggevend group accounting, externe verslaggeving, planning & control

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • In- en vervullen van deze functie op Controller’s Office van Robeco Groep
  • Na invulling vacature kennisoverdracht en projectmatig verder verbeteren van accounting & reporting processen
  • Als projectleider coördinatie van nazorgfase HICO-project

Belangrijkste resultaten:

  • Succesvolle overdracht functie aan opvolger

Robeco Group NV / Yacht Finance

2001 - 2002

Functie titel: Projectleider HICO-project
Branche: Financiele sector, vermogensbeheer
Omvang: 600 - 1000 FTE / € 100 miljard belegd vermogen
Expertises: ERP implementatie, projectmanagement, planning & control, AO/IC

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Onderzoek naar, selectie & implementatie van nieuw geautomatiseerd financieel systeem (ERP)
  • Project- en change management implementatie PeopleSoft Financials, modules GL, AP, AM
  • Verbetering planning & control cyclus, w.o. AO/IC

Belangrijkste resultaten:

  • Livegang nieuw ERP systeem (PeopleSoft/Oracle)
  • Verbetering P&C cyclus

IHC Holland NV / Yacht Finance

1999 - 2001

Functie titel: Laatste functie: Controller
Branche: Scheepsbouw, maritieme sector, foundation & tunnelling
Omvang: 2000 - 2500 FTE
Expertises: Business controlling, projectmanagement, ERP implementatie

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Controller a.i. cluster Foundation & Tunnelling; ofwel BU’s IHC Foundation Equipment, IHC Lagersmit, IHC Tunneling Systems, IHC Handling Systems en Machinefabriek Goes (ca. 5 maanden)
  • Projectleider implementatie ERP pakket GLOVIA; Sales, Rental, Purchasing, Materials Management, Financials, Engineering & Services, Production Planning (ca. 5 maanden)
  • Assistent controller Parts & Services (ca. 8 maanden)
  • Projectmedewerker project implementatie Glovia (ca. 4 maanden)
  • Verbetering en beschrijving AO/IC
  • Implementatie ERP-pakket GLOVIA
  • Implementatie MAVIM (document beheersysteem)

Belangrijkste resultaten:

  • Overdracht functie aan opvolger
  • Livegang ERP systeem
  • Kwalitatieve verbetering processen

Vermaat Mercedes Benz BV

1998 - 1999

Functie titel: Finance Manager
Branche: Autobranche
Omvang: 40-50 FTE
Expertises: Financieel management, leidinggeven, kwaliteitsmanagement, ICT management

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Financieel eindverantwoordelijk voor deze Mercedes Benz dealer. Personen- en bedrijfswagens evenals schadebedrijf
  • Aansturing direct 1 financieel medewerker en functioneel service- en verkoopafdelingen op gebied van Finance
  • Kwaliteitsmanager en verantwoordelijk voor ICT
  • Verantwoordelijk voor implementatie nieuw MIS, waarbij totale automatisering is geactualiseerd; tweede Mercedes Benz dealer qua implementatie automotive ERP-systeem Kerridge (= leading ERP-systeem voor Mercedes Benz Nederland)

Belangrijkste resultaten:

  • Succesvolle in- en vervulling rol finance manager

PWC

1987 - 1998

Functie titel: Controleleider
Branche: Accountancy, zakelijke dienstverlening
Omvang: 3000-4000 FTE/ € 600-800M
Expertises: Accountancy, samenstelling, controlle jaarrekeningen. Klantadvies. Interim management

Belangrijkste verantwoordelijkheden:

  • Controleren, beoordelen en samenstellen, beoordelen van jaarrekeningen en administraties
  • Advisering van klanten
  • Verrichten van diverse interim opdrachten

Belangrijkste resultaten:

  • Doorgroei van assistent naar controleleider
  • Succesvolle invulling klantopdrachten verschillende sectoren