"Geen enkele grote prestatie is in isolatie tot stand gekomen"
Hans Huiszoon
Parttime CFO | Sparring partner voor ondernemers | Digitale Transformatie | Duurzame Transitie
Wees jezelf, durf en geniet - altijd met een positieve insteek en een gezonde dosis ‘fun’. Dat is wat ik nastreef bij elke opdracht. De mens, de medewerkers en het team zijn degene die het échte verschil in een organisatie maken. Daarom ligt voor mij de focus op verbinding (maken), vertrouwen (geven), maar op ook vernieuwing (realiseren) en verspilling (wegnemen). Strategie met een ‘purpose’ noem ik dat.
Integriteit, vernieuwing, verbinding en durf zijn waarden die voor mij belangrijk zijn. In mijn rol als Greyt CFO ben ik vooral een coachend leider; ik zoek verbinding en geef vertrouwen in en met het team. Dat doe ik door te inspireren en motiveren, altijd met een positieve insteek.
Carrière highlights
DBV Verzekeringen
CFO
REAAL Verzekeringen
Directeur Shared Services
Fashion tech startup Tailie
Co-founder
Resultaten highlights
Fondsenbeheer
Verzelfstandiging Fondsenbeheer Nederland (w.o. SVn, NRF, NGF en BOEi) van Rabo Vastgoedgroep (Finance & IT)
Reorganisatie
Reorganisatie Shares Services REAAL Verzekeringen (nu Vivat)
Bedrijfsvoering
Transformatie & innovatie, Financien & Bedrijfsvoering NWO (ZBO)
Branche highlights
Financiële sector
E-Commerce
Groothandel
Publieke sector
Bouw
Automotive
Zakelijke dienstverlening
Persoonlijke competenties
Visie, strategisch denken
Vanuit externe en interne ontwikkelingen en de organisatiestrategie zorg ik voor de vertaalslag naar Finance. Samen met het team maak ik een plan dat past bij de ambities van de organisatie en de klantvraag, maar dat ook vernieuwend en inspirerend is
Resultaatgericht
Ik ben gericht op realiseren van doelen waarbij ik zorg dat we als team de eindstreep halen
Leidinggeven, coaching
Ik geef mensen vertrouwen, ruimte zich te ontwikkelen, zeg waar het op staat en geef en ontvang graag feedback
Overtuigingskracht, handelen met impact
Als Finance expert en ervaren manager weet ik mensen te overtuigen en voor mij te winnen. Daarbij druk ik niet mijn wil door, maar kijk en luister goed naar mijn stakeholders
Werkervaring
Greyt Nederland B.V.
2019 - Heden
Functie titel: Parttime Greyt CFO
Branche: Zakelijke dienstverlening
Expertises: Digitale transformatie, Performance management, Business control, Risk management, Financiering
Greyt opdracht:
- Parttime CFO van IT Synergy
- Parttime CFO van iBuyFlowers.com
- Parttime CFO van Barqo
- Parttime CFO van Brickworld Insulation
IT Synergy
2020 - Heden
Functie titel: Greyt CFO Parttime
Branche: IT
Expertises: Scale-up, performance management, management reporting
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
Als parttime CFO verbeteren financiële rapportages & functie, w.o. performance management, coaching directie
Belangrijkste resultaten:
- Verbeteren stuur- en verantwoordingsinformatie
- Coaching directie
Brickworld Insulation
2020 - Heden
Functie titel: Greyt CFO Parttime
Branche: Bouw
Expertises: Scale-up, performance management, management reporting
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
Als parttime CFO strategische advisering en ondersteuning directie om strategische keuzes te maken
Belangrijkste resultaten:
- Verbeteren stuur- en verantwoordingsinformatie
- Strategische adviezen
iBuyflowers
2020 - Heden
Functie titel: Greyt CFO Parttime
Branche: Handel & Productie
Expertises: Scale-up, performance management, management reporting
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
Als parttime CFO verantwoordelijk voor periodieke management reports en financiële verantwoording
Belangrijkste resultaten:
- Verbeteren stuur- en verantwoordingsinformatie
- Due dilligence ready
Barqo
2020 - Heden
Functie titel: Greyt CFO Parttime
Branche: Handel & Productie
Expertises: Scale-up, performance management, management reporting
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
Als parttime CFO verantwoordelijk voor periodieke management reports, financiële verantwoording en voorbereiden funding
Belangrijkste resultaten:
- Verbeteren stuur- en verantwoordingsinformatie
- Due dilligence ready
Constrive Group/Mconomy
2019 - 2020
Functie titel: CFO a.i.
Branche: Groothandel in non-food consumentenartikelen, dienstverlenende activiteiten o.g.v. Informatietechnologie
Expertises: Scale-up, Finance transformatie, performance management, coaching, financiering
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Planning & Control cyclus
- Financiering
- HR Finance team
- Kwaliteitsslag Finance processen/systemen
Belangrijkste resultaten:
- Formatie Finance team op orde,
- Plan Finance Transformatie > doel = groeifinanciering Constrive group
ContinuouZ
2013 - 2019
Functie titel: Eigenaar, Interim Manager
Branche: Zakelijke dienstverlening
Expertises: Interim manager, CFO flexibel, advies op gebied van Finance & Control
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Uitvoeren van interim management- en adviesopdrachten op gebied van Finance, Riskmanagement, Controlling en Informatiemanagement of daaraan gerelateerde en algemene management vraagstukken
Belangrijkste resultaten:
- 3 succesvolle interim management opdrachten,
- co-founder fashion tech startup/funding startup
- product launch
FIT People
2016 - 2019
Functie titel: Lid Raad van Advies
Branche: Detachering finance professionals
Expertises: Adviseur directie
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Adviseur/sparring partner strategie & Finance
Belangrijkste resultaten:
- Positief ontvangen strategische adviezen
NWO
2019
Functie titel: CIO a.i.
Branche: Publieke sector/Onderwijs & Wetenschap/ZBO
Expertises: Digitale transformatie, IT roadmap, Informatiemanagement, Artificial Intelligence, Digital Twin
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Invullen van de functie/rol van CIO a.i.
- Rapporterend aan Raad van Bestuur en directie Bedrijfsvoering en Financiën
- Kwartier maken voor doorontwikkeling NWO domeinorganisatie
- Vormgeven IT & Informatiemanagement roadmap, pilots Artificial Intelligence & Enterprise Operational Intelligence (digital twin) en projectportfolio management
- Inrichten (virtueel) CIO-office
Belangrijkste resultaten:
- Oplevering advies IT roadmap, CIO Office, PoC AI & EOI, stup project portfoliomanagement
NWO
2018 - 2019
Functie titel: Hoofd Financien a.i.
Branche: Publieke sector/Onderwijs & Wetenschap/ZBO
Expertises: Finance transformatie, coaching, leidinggeven
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Als hoofd Financiën a.i. leidinggeven aan team van ca 50 fte, bestaande uit Concern Control, Financieel Beleidsadvies, Business Control domeinen, Financiële Administratie en Proces & Innovatie (w.o. informatiemanagement)
- Lid MT Bedrijfsvoering & Financiën
- Rapporterend aan directeur Bedrijfsvoering & Financiën, Raad van Bestuur
- Zorgdragen voor kwaliteitsslag afdeling; w.o. organisatie aanpassing, opstellen en uitrol plan ‘basis op orde’
Belangrijkste resultaten:
- Realisatie kwaliteitsslag Finance afdeling; basis op orde
- reorganisatie afdeling
Accon Avm
2017
Functie titel: Interim Manager
Branche: Accountancy, zakelijke dienstverlening
Expertises: Interim management, strategie herorientatie, begeleiding overname, coaching, leidinggeven
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Interim manager voor de unit HNS Limburg (55 fte), rapporterend aan de directie
- Integratie manager voor acquisities/overnames, rapporterend aan de directie
Belangrijkste resultaten:
- Realisatie overname & naar tevredenheid
- RvB invullen van rol 1e fase transitie units Limburg
Tailie
2015 - 2017
Functie titel: Co-founder
Branche: Overige dienstverlening o.g.v. Informatie technologie, fashion
Expertises: Startup, e-commerce
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Co-founder
- sales
- marketing
- IT
- Finance
- operations
Belangrijkste resultaten:
- Funding startup, product testing & launch
Fondsenbeheer Nederland
2015
Functie titel: Interim Manager
Branche: Zakelijke/financiele dienstverlening
Expertises: Interim management, strategie herorientatie, begeleiding overname, coaching, leidinggeven
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Procesbegeleider bij de verzelfstandiging van Fondsenbeheer Nederland t.o.v. Rabo Vastgoedgroep
- Overdracht taken en verantwoordelijkheden als hoofd bedrijfsvoering a.i. en hoofd ACT a.i. aan opvolgers
Belangrijkste resultaten:
- Verzelfstandiging organisatie
Fondsenbeheer Nederland
2014 - 2015
Functie titel: Hoofd Bedrijfsvoering
Branche: Zakelijke/financiele dienstverlening
Expertises: Leidinggeven Finance transformatie, treasury management, strategisch management, aansturing IT
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Als hoofd bedrijfsvoering, samen met algemeen directeur Fondsenbeheer Nederland B.V., statutair verantwoordelijk voor Accounting, Controlling & Treasury (ACT), IT, Kwaliteitsbewaking en Facilitaire Zaken
- Uit dien hoofde rapporterend aan CEO/CFRO Rabo Vastgoedgroep, bestuur Fondsenbeheer Nederland B.V. en besturen NRF, NGF, SVn en BOEi
- Voorzitter van Treasury committee en Financial (Controllers) committee
- Leidinggevend aan direct ca. 15-20 medewerkers en indirect aan ca. 30 medewerkers
- Verantwoordelijk voor shared services Fondsenbeheer Nederland
- Realisatie strategische heroriëntatie Fondsenbeheer Nederland; ontvlechting entiteit en alle diensten van Rabo Vastgoed groep, w.o. IT, Financiën, Huisvesting en HR
Belangrijkste resultaten:
- Verzelfstandiging organisatie
Fondsenbeheer Nederland
2013 - 2014
Functie titel: Hoofd Accounting, Controlling & Treasury
Branche: Zakelijke/financiele dienstverlening
Expertises: Leidinggeven Finance transformatie, treasury management, strategisch management, coaching team
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Leidinggevend aan afdeling Accounting, Controlling & Treasury ca. 15 medewerkers
- Verantwoordelijk voor shared services Fondsenbeheer Nederland op gebied van Accounting, Controlling en Treasury
- Uitvoeren van specifieke adviesopdrachten i.h.k.v. strategische heroriëntatie
Belangrijkste resultaten:
- Basis van Finance op orde gebracht
- Team ontwikkeld
REAAL Verzekeringen
2010 - 2013
Functie titel: Directeur Shared Services
Branche: Financiele sector, verzekeringen
Expertises: Leidinggeven, risicomanagement, lean management, financieel management, coaching
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Lid directieteam Finance & Risk REAAL, bestaande uit CFRO, directeur Finance & Control, directeur Actuariaat en directeur Shared Services
- Lid Credit- en Operational Risk Committee Intermediairs (KICC) ▪ Lid ‘top-100’ SNS REAAL
- Verantwoordelijk voor de afdeling Shared Services. Directe aansturing 3 bedrijfshoofden en indirect 7 afdelingshoofden. Shared Services biedt met ca. 120 fte Intermediair Services (riskmanagement, tussenpersoon administratie, rekening-courant administratie, beheer kantoorportefeuille) voor REAAL en Zwitserleven en verzorgt Betalingsverkeer services (incasso, excasso, relatiebeheer en tussenrekeningenbeheer) van REAAL-klanten.
Belangrijkste resultaten:
- Transformatie tot high performance SSC/teams met Lean way of working
DBV Verzekeringen
2008 - 2010
Functie titel: CFO
Branche: Financiele sector, verzekeringen, hypotheken
Expertises: Financieel management, risicomanagement, strategie, leidinggeven, coaching, IT management, externe verslaggeving
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Lid board/MT DBV
- Lid Financial Committee, ALM Committee, Pricing Committee
- Verantwoordelijk voor afdelingen Finance & Control (accounting en reporting & control), ICT, Facility (w.o. inkoop), Actuariaat (w.o. Solvency II), Risk management, Treasury (vermogensbeheer), Informatisering
- Directe aansturing 7 leidinggevenden, totaal ca. 70-90 fte
- Verantwoordelijk voor het financiële en ICT-beleid
Belangrijkste resultaten:
- Succesvolle invulling CFO rol middelgrote bank-/verzekeraar
- Integratie DBV binnen REAAL succesvol
- Benoeming tot directielid REAAL
DBV Verzekeringen
2006 - 2008
Functie titel: Directeur Finance & Control
Branche: Financiele sector, verzekeringen, hypotheken
Expertises: Financieel management, risicomanagement, strategie, leidinggeven, coaching, externe verslaggeving
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Rapporterend aan CFO
- Lid MT DBV
- Leidinggeven aan afdeling Finance & Control (26 fte)
- Verantwoordelijk voor het ten uitvoer brengen van het financiële beleid, zodanig dat adequate managementinformatie beschikbaar is en de financiële verslaglegging aan de eisen van de onderneming en de wet voldoen
Belangrijkste resultaten:
- Succesvolle functie invulling als directeur F&C, leidend tot benoeming als CFO
DBV Verzekeringen
2006
Functie titel: Manager Reporting & Control
Branche: Financiele sector, verzekeringen, hypotheken
Expertises: Managing Finance & Control, setup Planning & Control cyclus, leidinggeven, externe verslaggeving
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Rapporterend aan CFO
- Lid MT DBV
- (Functioneel) leidinggeven aan Afdeling Financiën
- Leidinggeven aan afdeling Reporting & Control (3 fte)
- Eindverantwoordelijk voor Planning & Control cyclus, w.o. alle in- en externe verslaggeving van DBV
- Verantwoordelijk voor SOX-compliance, financial reporting
Belangrijkste resultaten:
- Controlling ingericht, aantoonbaar in control
- Benoemd tot directeur F&C (inclusief Finance afdeling)
NIBC NV / Yacht Finance
2005 - 2006
Functie titel: Corporate Controller
Branche: Financiele sector, zakenbank
Expertises: Business- en financial controlling, externe verslaggeving IFRS
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Het in- en vervullen in de lijn van de rol van corporate controller als rechterhand van de Finance director (2e man op afdeling Finance)
- Lid Finance Committee NIBC N.V. naast CFO en BU- controllers
- Aandachtsgebieden waren daarbij maandrapportages en persberichten NIBC N.V., coördinatie rond 1e IFRS-jaarverslag van NIBC evenals participatie in Finance projecten
Belangrijkste resultaten:
- Oplevering financiele in- en externe rapportages NIBC
- w.o. 1e IFRS jaarverslag NIBC
- kwaliteitsslag Finance
Fortis ASR Verzekeringsgroep NV / Yacht Finance
2003 - 2005
Functie titel: Projectmanager IAS/IFRS for APC
Branche: Financiele sector, verzekeringen
Expertises: IFRS/Externe verslaggeving, projectmanagement, planning & control
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Leidinggeven aan het IAS/IFRS-projectteam (7 fte) binnen APC
- Vertegenwoordiging APC in het IAS/IFRS-programma binnen Fortis ASR
- Participatie in het MT van APC
- Advies op het gebied van IAS/IFRS aan directie
- Zorgdragen voor het doorvoeren van de benodigde wijzigingen in het achterliggende ‘accounting & control framework’ (o.m. accounting manual, wijzigingen AO/IC, systeemwijzigingen) op basis van de verrichte gap-analyses en impact assessment
- Zorgdragen voor aanlevering van periodieke IFRS-rapportages
Belangrijkste resultaten:
- Realisatie overgang (Fortis)ASR naar IAS/IFRS externe verslaggevingsgrondslagen
Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam / Yacht Finance
2003 - 2004
Functie titel: Stafadviseur bedrijfsbureau (project control)
Branche: Ingenieursbedrijf
Expertises: Projectmanagement, projectcontrol
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Zorgdragen voor verandertraject ter inbedding van project control binnen het ingenieursbureau van gemeentewerken Rotterdam
- Realisatie van een helder functieprofiel, een duidelijke positie van de projectcontroller, het aanreiken van instrumentarium, maar ook het opleiden en coachen van projectadministrateurs en -controllers
- Het activeren van kennismanagement rond project control
- Participatie als projectcontroller in diverse projecten in het kader van ‘goed voorbeeld doet goed volgen’
Belangrijkste resultaten:
- Inbedding projectcontrol binnen organisatie
Robeco Group NV / Yacht Finance
2002-2003
Functie titel: Hoofd Group Accounting a.i. & Projectleider
Branche: Financiele sector, vermogensbeheer
Expertises: Leidinggevend group accounting, externe verslaggeving, planning & control
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- In- en vervullen van deze functie op Controller’s Office van Robeco Groep
- Na invulling vacature kennisoverdracht en projectmatig verder verbeteren van accounting & reporting processen
- Als projectleider coördinatie van nazorgfase HICO-project
Belangrijkste resultaten:
- Succesvolle overdracht functie aan opvolger
Robeco Group NV / Yacht Finance
2001 - 2002
Functie titel: Projectleider HICO-project
Branche: Financiele sector, vermogensbeheer
Expertises: ERP implementatie, projectmanagement, planning & control, AO/IC
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Onderzoek naar, selectie & implementatie van nieuw geautomatiseerd financieel systeem (ERP)
- Project- en change management implementatie PeopleSoft Financials, modules GL, AP, AM
- Verbetering planning & control cyclus, w.o. AO/IC
Belangrijkste resultaten:
- Livegang nieuw ERP systeem (PeopleSoft/Oracle)
- Verbetering P&C cyclus
IHC Holland NV / Yacht Finance
1999 - 2001
Functie titel: Laatste functie: Controller
Branche: Scheepsbouw, maritieme sector, foundation & tunnelling
Expertises: Business controlling, projectmanagement, ERP implementatie
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Controller a.i. cluster Foundation & Tunnelling; ofwel BU’s IHC Foundation Equipment, IHC Lagersmit, IHC Tunneling Systems, IHC Handling Systems en Machinefabriek Goes (ca. 5 maanden)
- Projectleider implementatie ERP pakket GLOVIA; Sales, Rental, Purchasing, Materials Management, Financials, Engineering & Services, Production Planning (ca. 5 maanden)
- Assistent controller Parts & Services (ca. 8 maanden)
- Projectmedewerker project implementatie Glovia (ca. 4 maanden)
- Verbetering en beschrijving AO/IC
- Implementatie ERP-pakket GLOVIA
- Implementatie MAVIM (document beheersysteem)
Belangrijkste resultaten:
- Overdracht functie aan opvolger
- Livegang ERP systeem
- Kwalitatieve verbetering processen
Vermaat Mercedes Benz BV
1998 - 1999
Functie titel: Finance Manager
Branche: Autobranche
Expertises: Financieel management, leidinggeven, kwaliteitsmanagement, ICT management
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Financieel eindverantwoordelijk voor deze Mercedes Benz dealer. Personen- en bedrijfswagens evenals schadebedrijf
- Aansturing direct 1 financieel medewerker en functioneel service- en verkoopafdelingen op gebied van Finance
- Kwaliteitsmanager en verantwoordelijk voor ICT
- Verantwoordelijk voor implementatie nieuw MIS, waarbij totale automatisering is geactualiseerd; tweede Mercedes Benz dealer qua implementatie automotive ERP-systeem Kerridge (= leading ERP-systeem voor Mercedes Benz Nederland)
Belangrijkste resultaten:
- Succesvolle in- en vervulling rol finance manager
PWC
1987 - 1998
Functie titel: Controleleider
Branche: Accountancy, zakelijke dienstverlening
Expertises: Accountancy, samenstelling, controlle jaarrekeningen. Klantadvies. Interim management
Belangrijkste verantwoordelijkheden:
- Controleren, beoordelen en samenstellen, beoordelen van jaarrekeningen en administraties
- Advisering van klanten
- Verrichten van diverse interim opdrachten
Belangrijkste resultaten:
- Doorgroei van assistent naar controleleider
- Succesvolle invulling klantopdrachten verschillende sectoren