SCALING UP | KLANTCASE

Een snelle en succesvolle acquisitie ondanks flinke cultuurclash

Meer innovatie kun je ook bereiken door de handen in een te slaan en het bespaarde geld in te zetten voor ontwikkelingen waar de klant om vraagt. Het succes van de fusie blijkt uit het besluit van de hoofdorganisatie om ook te fuseren.

Probleem

De markt van deze producent is eigenlijk te klein voor het grote aantal ondernemingen dat actief is op deze markt. Dit gaat ten koste van de kwaliteit en innovatiekracht van deze ondernemingen. Er wordt besloten om de divisies die deze producten maken samen te voegen. Maar tijdens deze fusie blijkt dat er sprake is van een internationale cultuurclash: waar de één de hiërarchische verschillen strikt handhaaft, vindt de ander een grote betrokkenheid van onderaf juist erg belangrijk.

Oplossing

Greyt Partner Robert van der Woude is betrokken bij de fusie en herkent de grote verschillen tussen de twee culturen. De volledige organisatie krijgt leiderschapscursussen waarbij gebruik wordt gemaakt van gemixte groepen om de onderlinge band te verbeteren. Om te voorkomen dat het proces voor een verlies van klanten zorgt, maakt de organisatie daarnaast een plan van aanpak met een focus op klantbezoek. Het management houdt persoonlijk contact met de klant om de overgang te versoepelen en eventuele problemen direct te ondervangen.

Resultaat

De leiderschapscursussen hebben hun vruchten afgeworpen. Het project is binnen 2,5 jaar afgerond en de meeste klanten zijn behouden en zijn nog steeds tevreden. Het proces blijkt een voorbeeld voor de hoofdkantoren van de divisies, die een eigen traject starten om samen te gaan. En het grootste compliment van de overgang: het meeste personeel werkt nog steeds naar alle tevredenheid bij het gezamenlijke concern.

Resultaat

Een snelle en succesvolle acquisitie ondanks flinke cultuurclash

Meer innovatie kun je ook bereiken door de handen in een te slaan en het bespaarde geld in te zetten voor ontwikkelingen waar de klant om vraagt. Het succes van de fusie blijkt uit het besluit van de hoofdorganisatie om ook te fuseren.

Probleem

De markt van deze producent is eigenlijk te klein voor het grote aantal ondernemingen dat actief is op deze markt. Dit gaat ten koste van de kwaliteit en innovatiekracht van deze ondernemingen. Er wordt besloten om de divisies die deze producten maken samen te voegen. Maar tijdens deze fusie blijkt dat er sprake is van een internationale cultuurclash: waar de één de hiërarchische verschillen strikt handhaaft, vindt de ander een grote betrokkenheid van onderaf juist erg belangrijk.

Oplossing

Greyt Partner Robert van der Woude is betrokken bij de fusie en herkent de grote verschillen tussen de twee culturen. De volledige organisatie krijgt leiderschapscursussen waarbij gebruik wordt gemaakt van gemixte groepen om de onderlinge band te verbeteren. Om te voorkomen dat het proces voor een verlies van klanten zorgt, maakt de organisatie daarnaast een plan van aanpak met een focus op klantbezoek. Het management houdt persoonlijk contact met de klant om de overgang te versoepelen en eventuele problemen direct te ondervangen.

Resultaat

De leiderschapscursussen hebben hun vruchten afgeworpen. Het project is binnen 2,5 jaar afgerond en de meeste klanten zijn behouden en zijn nog steeds tevreden. Het proces blijkt een voorbeeld voor de hoofdkantoren van de divisies, die een eigen traject starten om samen te gaan. En het grootste compliment van de overgang: het meeste personeel werkt nog steeds naar alle tevredenheid bij het gezamenlijke concern.

Resultaat