Een speciale tool zorgt voor betere keuzes en meer rendement

In een markt die onder druk staat, de consumenten elektronica, vraagt een retailer zich af hoe hij toch voldoende rendement kan behalen.

Probleem.

De vraagstelling aan Greyt is helder: ‘Hoe halen we uit een lastige- en krimpende markt toch voldoende rendement?’ Een typische vraag van een retailer in de consumenten elektronica, een markt die zwaar onder druk staat, waar grote merken domineren en waar de concurrentie van internet hevig is. Een simpele vraag maakt duidelijk in welke richting het antwoord ligt: ‘Waar heb je zelf de grootste invloed op; de omzet of de marge?’

Oplossing.

Marge-management is vaak een onderbelichte factor voor succes binnen de Retail. Marge gaat over meer dan het percentage alleen. Het gaat ook om de assortimentskeuze op detailniveau, de omloopsnelheid van de voorraad, selling up, hoeveel- en wanneer er afgeprijsd wordt, prijspunten en de supply chain. Het is het slimme samenspel van veel zaken die juist in de eigen invloedsfeer liggen.

Door gefundeerde commerciële keuzes te maken kan de ondernemer invloed uitoefenen op de marge. Met handige en toegankelijke analyse tools maakt Greyt daarom voor de ondernemer inzichtelijk wat de ‘stars’, de ‘cash cows’ en de ‘dogs’ in het assortiment zijn. Zo ontstaat een helder overzicht op het verband tussen omzet, marge, kosten,cashflow én resultaat. Een echte eye-opener voor de klant.

Resultaat.

De tools geven de ondernemer de kans om intern de juiste commerciële focus te kiezen, en om gesprekken en onderhandelingen aan te gaan met leveranciers op basis van feiten. Veel leveranciers zijn zeer verrast over het werkelijke rendement wat de ondernemer op zijn assortiment  realiseert, wat in de onderhandeling veel extra’s oplevert. Een zeer productieve investering.