Een detail model van je liquiditeit voor up-to-date inzicht

Eén van de vervelendste dingen die je als ondernemer kan overkomen, is dat je eind mei je personeel niet hun verdiende salaris en vakantiegeld kan uitbetalen. Niet omdat de business op omvallen staat, maar omdat er even wat minder cash is. Dit terwijl er begin van het jaar wel een liquiditeitsplanning gemaakt was door de accountant. En die voorzag geen problemen.

Probleem.

Een typisch voorbeeld hoe een retail ondernemer op het verkeerde been wordt gezet door een matig plan. Een plan dat te grof is, op kwartaalbasis, en onvoldoende rekening houdt met bijvoorbeeld. de grillen van de omzet, slecht betalende klanten, de actuele voorraadpositie en de invloed van de omzetmix op betaaltermijnen.

Oplossing.

Voor onze klant hebben we een drie stappenplan gemaakt én succesvol geïmplementeerd. De basis vormt een detail model waarin alles wat van invloed is op de liquiditeit, wordt meegenomen (omzet- en margemix, betaalwijze en-gedrag, betalingstermijnen, investeringen, afdrachten BTW en Sociale Lasten / pensioenen etc). Dat vraagt het nodige werk, maar als de basis goed is…

Dit model is het startpunt voor een automatische (dagelijkse) rapportage die up-to-date inzicht geeft in zowel de huidige positie als in de toekomst. Geen moeilijke brij van cijfers maar een simpel dashboard.

Als laatste hebben we een simulatietool ontwikkeld. Wat is bijvoorbeeld het effect op de cashflow van ontwikkelingen van externe invloeden zoals het weer, of als er voor een andere leverancier gekozen wordt met een betere marge maar wel met een kortere betalingstermijn?

Resultaat.

Door deze planmatige aanpak wordt cashflow niet een uitkomst, in de hoop dat het banksaldo voldoende is eind van de maand, maar iets wat je kan plannen en waarop je kan vertrouwen.