Waarom Greyt CFO worden?

Greyt, een netwerk van ervaren CFO’s en Controllers blijft groeien en is daarom op zoek naar nieuwe CFO’s. En laten we maar eerlijk zijn, dat is voorwaar niet makkelijk. “It’s the economy, stupid”, zei een Amerikaanse president. Dat geldt ook voor ons.

Enige jaren geleden, tijdens de laatste stuiptrekkingen van de crisis, meldden zich veel mensen aan, meer dan eens niet binnen het profiel passend. Het vinden van de briljantjes in de aanbodmarkt is een behoorlijke zoektocht.

In de huidige vraagmarkt, kenmerkend voor deze post-crisis tijd, is het voor Greyt zaak zich duidelijk te onderscheiden. Dat doen we, zonder meer. Maar in het grote veld van middelgrote adviesorganisaties is het zien van die bijzondere bloem nog niet zo gemakkelijk. Toch wil ik in deze blog een poging wagen, om deze Greyt bloem zichtbaar te maken, in de hoop en verwachting dat meer ondernemende Financials zich bij ons aansluiten.

Mijn verhaal: “voor mezelf beginnen”

Dat wil ik vooral doen door het vertellen van een verhaal, mijn verhaal. Dus verwacht geen mooi marketing praatje. Ik wil vooral vertellen wat een Greyt CFO is en vooral wie de Greyt CFO Johan de Boer is. In de hoop dat dit jullie, de potentiële Greyt CFO’s, helpt in jullie overwegingen.

De behoefte om “voor mezelf te beginnen” is al enige jaren geleden ontstaan. Ik werkte toen als Controller bij een regio-organisatie van een landelijke projectontwikkelaar. Tijdens een training bij De Baak begon het te kriebelen: “zal ik…….”. Ik voelde me er echter nog niet klaar voor. Hoewel ik de 40 al begon te naderen, voelde ik dat ik die magische grens al ruim gepasseerd zou moeten zijn om serieus te worden genomen als zelfstandig professional. To be honest: dat vind ik nog steeds.

Interessante klussen kwamen voorbij: een upgrade van het financiële systeem naar Windows-based platform, toen redelijk revolutionair in mijn omgeving; een fusie met een andere project ontwikkelingsorganisatie, met de kenmerken van een reverse take-over; de verkoop van een bedrijfsonderdeel, om die onder een andere vlag te laten bloeien; en tenslotte een grote klus: het managen en uiteindelijk verkopen van een aantal grote vastgoedobjecten in Duitsland, Frankrijk en Nederland, als Finance Director.

Sabbatical, een uitdaging

Toen was ik er klaar méé, met het werken in een grote, corporate organisatie. Een combinatie van “het allemaal al een keer te hebben gezien” en “wat kan mij nog uitdagen, na wat ik met name in de laatste jaren heb gedaan”. Tegelijk was ik er ook klaar vóór, om dezelfde redenen: mijn ervaring zou wel eens van grote toegevoegde waarde kunnen zijn voor andere bedrijven; de uitdaging van het zelfstandig opereren, het zelf verwerven van opdrachten, jezelf staande houden in die wereld.

Een fysieke uitdaging van het lopen van een marathon, 10 dagen nadat ik de deur achter me dicht had getrokken, liep naadloos over in de geestelijke uitdaging van een sabbatical van ongeveer drie maanden. In een luxe situatie, dat wel, ik had een mooie regeling meegekregen. Maar ga het maar eens doen, na jaren hard werken, rustig een boek lezen op de bank. En dat niet één of twee dagen, maar de hele week. Ik vond het gelukkig in geschiedenisboeken, die al enige jaren naast mijn bed lagen. Waanzinnig interessant, van toegevoegde waarde in die mooie periode van rust. Tegelijk namen ook mijn golfvaardigheden zienderogen toe.

De eerste stap, een grote sprong

Rond de kerstdagen begon het te kriebelen en te borrelen. Veel ideeën, maar nog weinig structuur. Ik besloot het allemaal maar eens op te schrijven. Wat begon met een A4 met blokjes en pijltjes, mondde uit in een document dat als basis voor een biografie niet zou misstaan. Als bron voor een bedrijfsplan kreeg het ook zijn waarde.

Ik voelde me weer dat kind, dat vrij was, leergierig is, de wereld nog voor zich heeft en (nog) niet belast is door een verleden. Een maverick, een renegade, zo voelde ik mij. De basis voor mijn bedrijfsnaam was ontstaan.

Al snel kwamen er een tweetal kleinere opdrachten. De rest van de dagen vulde ik met het zoeken van passende aanvullingen daarop. Ik heb contacten gehad met zeker 50 bemiddelaars en nog minstens zoveel gesprekken met de vele contacten die ik in mijn carrière heb opgedaan.

Het bleek echter al snel dat veel bemiddelaars vooral op zoek zijn naar interimmers, die vooral zoveel mogelijk uren maken: 4, liefst 5 dagen bij een grote, corporate opdrachtgever, zo lang mogelijk. Dan is hun provisie het grootst. Ieder kantoor doet dat weer op zijn eigen manier, is in zekere zin ook uniek, maar het business model is toch vooral gericht op volume. Bovenal is hun business de klant, niet de zelfstandig professional.

Business Plan en Greyt

Veel waardevoller waren de netwerkcontacten. Ik heb daar enorm van genoten. Het heeft me enorm verbaasd hoe groot het netwerk is, dat ik in de loop der jaren heb opgebouwd. Veel groter dan ik me van te voren besefte.

Ik wilde dus vooral kleinere opdrachten, bij interessante bedrijven in vooral het midden- en kleinbedrijf. Bedrijven, die het zich niet kunnen of willen veroorloven een fulltime CFO aan te trekken. Maar die desondanks behoefte hebben aan een financieel sparringpartner, die hen van tijd tot tijd van advies voorziet, een klankbord voor de ondernemer die wel eens wil weten hoe dat in andere bedrijven gaat.

De kern van mijn Business Plan werd zo geboren. De volgende stap was het ontwikkelen van een concept, een marketingplan om de “CFO for one Day” op de kaart te zetten. Op een ochtend stond het concept voor me op het scherm. Niet dat ik het zelf had gecreëerd. Nee, het bestond al. Martijn Wassink van Greyt (toen nog MkbController) had het al enige jaren geleden bedacht en succesvol gelanceerd.

Vier gesprekken volgden, in toenemende intensiteit. Het gevoel dat al in het eerste contact ontstaan was, bleef. En dat was wederzijds. Belangrijker nog, het is niet meer weggegaan. De combinatie van het zelfstandig ondernemerschap én het onderdeel uitmaken van een samenwerkingsverband, bleek én blijkt de gouden formule voor mij.

De kracht van een Greyt CFO: overzicht, rust en structuur

Als Greyt CFO verwerf je zelfstandig opdrachten. Je gaat zelf “de boer op”, al of niet met een Greyt-lead. De grootste asset ben je zelf. Wie ik ben, waar sta ik voor, mijn ervaring, mijn persoonlijkheid, dat is het visitekaartje. De Greyt toolkit is daarbij van grote toegevoegde waarde: de Frisse Blik, de Greyt kernproducten (voor ondernemers en voor investeerders) en Power BI rapportages (in samenwerking met All Your BI) spreken veel ondernemers aan. Overzicht, rust en structuur voor de onderneming, dat is wat een Greyt CFO de ondernemer biedt. Het resultaat is een betere focus op de toekomst, op de volgende stap, doen waar de ondernemer goed in is: ondernemen.

Ik ben inmiddels ruim een jaar Greyt CFO. Met een mooie portefeuille, zelf verworven opdrachten, deels ontstaan uit Greyt leads. Inhoudelijk totaal verschillend ook, maar complementair. Uitdagend, ja dat ook. Maar de jarenlange ervaring en ook de inmiddels bereikte middelbare leeftijd helpt daarbij.

En wat ik ook belangrijk vind, is het netwerk dat we als Greyt CFO’s vormen. We zijn en blijven eigenwijze zelfstandige Finance professionals, maar de regelmatige contacten met vakgenoten zijn bijzonder waardevol. We sparren, we dagen elkaar uit, we wisselen uit en helpen elkaar. Ook dat maakt Greyt bijzonder.

Greyt CFO worden?

Ben je geïnteresseerd geraakt? Bel of mail ons. Je kan mij persoonlijk bereiken op johan.de.boer@greyt.nl. Greyt is bereikbaar op 010 25 79 977 of recruitment@greyt.nl