Ondernemen en keuzes maken

 

De verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn weer voorbij. Normaal gesproken duurt het weer 4 jaar voor we een nieuwe keuze kunnen maken. Een ondernemer kan niet volstaan met eens per 4 jaar een keuze te maken. Een ondernemer moet dagelijks keuzes maken, soms zelfs meerdere keren per dag.

Keuzes maken is één van de belangrijkste onderdelen van het werk van een ondernemer. Om niet te verzanden in het nemen van ad-hoc beslissingen, is het belangrijk om goede structuren te creëren die het nemen van beslissingen vergemakkelijken.

Met een goede strategie creëert u deze structuur. Deze strategie vertaalt u vervolgens naar middellange en korte termijn doelen, bijvoorbeeld met de in een eerdere bijdrage besproken OGSM-methode. Hier verbindt u vervolgens acties aan waardoor het mogelijk wordt om beslissingen al in een vroeg stadium te nemen. Zoals de OGSM-methode aangeeft wordt de voortgang gemonitord door het bepalen van KPI’s. In het boek “Het Kompas” van mijn collega Eldert de Jager (ISBN 9789492383440) wordt gestructureerd aangegeven hoe u het beste KPI’s kunt opzetten met duidelijke dashboards die het monitoren overzichtelijk maken.

Door dit overzicht kunt u als ondernemer maandelijks de noodzakelijke keuzes maken om, indien noodzakelijk, tijdig bij te sturen. Zo bent u in staat om een deel van de ad-hoc beslissingen te vermijden en kunt u zich meer op de grote lijnen richten.

Weet u niet waar u moet beginnen met het opzetten van een goede strategie of wilt u uw besluitvormingsproces tegen het licht houden? Bel Greyt en word great!

Dit artikel is uitgebracht in Bedrijvig Land van Heusden en Altena.