Hoe 700 man nu succesvol thuis werken

Met de Coronacrisis zijn de zaken voor heel veel ondernemers en organisaties plots in een stroomversnelling gekomen. Sinds een week doen we de zaken ineens compleet anders dan we gewend zijn. Dat heeft ook positieve effecten, zo merkt Greyt CFO Johan de Boer op. Johan is Parttime CFO bij woningbouwcorporatie de Alliantie waar sinds deze week 700 medewerkers thuis werken. En de business draait gewoon door. Hij benoemt 3 dingen die opvallen.  

(1) Crisisteam

In die eerste uren en dagen is het van belang dat er snel gehandeld wordt. Het aanstellen van een crisisteam levert hier een voordeel. “In de voorbereiding op Corona (in Nederland) was het crisisteam al aangesteld. Hoe zorgen we dat, zodra het moment zich voordoet, we het personeel thuis op een veilige manier aan het werken krijgen? De focus lag daarbij vooral op ICT, hoe zorgen we voor een veilige verbinding en de juiste hardware. Via welke tools gaan we samenwerken? Ook als je nu nog geen crisisteam hebt aangesteld, mijn tip is om dit zo snel mogelijk te doen.”

(2) Thuis werken = digitaal werken (vanaf dag 1)

In tijden van crisis valt of staat alles met de voorbereiding. Heeft iedereen de benodigdheden om thuis te werken? “Iedereen hier had al de mogelijkheid om remote te werken. Je krijgt hier bij je start een laptop en telefoon aangeboden. Dat betekent dat iedereen vanaf het eerste moment thuis kan werken, ook in een beveiligde omgeving. Wie dat nodig heeft krijgt een tweede beeldscherm. Alles wat nodig is om thuis zo prettig mogelijk te werken. Ik voorzie dat remote werken na deze crisis echt in een stroomversnelling terecht komt.”

“Ik voorzie dat remote werken na deze crisis echt in een stroomversnelling terecht komt.”

Johan de Boer – parttime CFO bij Greyt

(3) Digitalisering is een world changing event

Waar we voorheen sceptisch waren over digitaal werken (afstand, minder betrokken, ben je wel productief genoeg) komen we er nu achter dat dit echt de toekomst is. We hebben ook geen keuze, we moeten wel! “Mensen kunnen elkaar (ook in deze manier van werken) veel beter vinden. Je bent beter bereikbaar want je zit niet de hele tijd in vergaderingen. Er worden grote sprongen gemaakt in hoe we digitaal vergaderen.”

“Nog een pluspunt aan deze situatie is de betrokkenheid die je voelt van mensen. Doordat je elkaar niet (fysiek) ziet, vragen we sneller hoe het gaat, ook privé. Daarbij merk ik (en ook bij sommige collega’s) dat we rondjes lopen tijden het bellen. Ik heb nu telefonische vergaderingen terwijl ik door de stad loop.”

Wat mis je?

“De informele besluitvorming wordt wel gemist. Even snel schakelen bij het koffieautomaat bijvoorbeeld. Nu is er eigenlijk alleen nog formele besluitvorming en dat is niet goed voor een organisatie. Daar moeten we nog een oplossing voor vinden, evenals de vrijdagmiddagborrel! Hoewel ik daarvan al genoeg virtuele opties voorbij zie komen.”


Greyt CFO’s verzamelen hun kennis, ervaring en inzichten over de ontwikkelingen en maatregelen rondom de Coronacrisis op greyt.nl/kennis.