Ben je als retailer al KOBOT proof?

 

Veel winkeliers zijn te lang in de successen van het verleden blijven hangen en missen de boot. Ketens met teveel filialen, ten dele op verkeerde plekken. Klagend over het slechte weer, ‘valse’ concurrentie van internet en ‘de economie’ die tegen zit. Tegen beter weten in wordt getracht er nog het beste van te maken. De ene na de andere kaasschaafactie qua kosten, assortimenten worden geknepen om de teruglopende liquiditeit het hoofd te bieden. De marketeers mogen los gaan met het ‘prijswapen’, maar ze moeten toch ook constateren dat hun ‘creatieve’ kortingsacties steeds minder effect sorteren. Een zachte en sluipende dood, die toch nog keihard bij het management aankomt als het onafwendbare faillissement wordt uitgesproken. Allemaal winkeliers die niet KOBOT-proof waren.

KOBOT, wat is dat?
De moderne en succesvolle retailer van vandaag maakt Keuzes, heeft een Onderscheidende propositie, er is veel te Beleven, je kan er winkelen waar en hoe je maar wil (Omni-channel), en de Technologie staat er voor niets.
Neem bijvoorbeeld de fotobranche. Een duidelijk krimpende markt. Waar vroeger iedereen voor zijn vakantie kiekjes een echt fototoestel had, hebben we nu onze smart phone. De massamarkt is weg. En toch denkt de fotomarkt nog grotendeels oer-traditioneel. Veel zelfstandigen met één winkel die blij zijn dat er voor een paspoort nog echte pasfoto’s vereist zijn. Een steeds verder uithollende basis van hun bestaan.

Nieuw type klant
Maar er is een groeiende groep hobbyisten, die bereid is uit te geven en die deskundigheid, keuze en beleving zoekt. Een koopkrachtige groep dus, die bereid is voor kwaliteit, goed advies en service te betalen. En die zich als trouwe en loyale consument gedraagt. Een prachtige kans voor de retailer die specialist durft te zijn. Kamera Express is zo’n specialist, die gedurfd (mede door overnames) voor snelle expansie gekozen heeft, en met 10 grote (regionale) filialen en een sterke website de Nederlandse markt afdekt. Ze verwent de klant met een uitgekiende keuze, een onderscheidende service en volop beleving. Een categoy killer. De lokale concurrentie heeft het nakijken, als ze inmiddels wakker geworden is! Kamera Express is een voorbeeld van een sterke groeier in de markt. Ze waren klein en hadden geen ballast vanuit het verleden. Een belangrijk voordeel.

Traditionele retailer maakt KOBOT transitie

Knapper is het als je de KOBOT transitie gemaakt hebt als ‘traditionele’ retailer. Als je tijdig hebt ingezien dat het anders moest, en gevoelsmatig tegen de stroom in hebt durven veranderen. Een bekend voorbeeld is de Bijenkorf. Die 3 jaar geleden aankondigde ‘zich meer te willen richten op ‘premium experience’, met focus op een internationaal topniveau in merken, service en winkelbeleving’. Gevolg, sluiting van 40 % van de filialen. En de 3 dolle dwaze dagen behoren inmiddels ook tot het verleden. Gedurfd, maar absoluut noodzakelijk en succesvol.
En ondanks deze goede en succesvolle voorbeelden (soms zelfs in hun eigen winkelstraat), zijn er nog te veel retailers die de realiteit onvoldoende onder ogen willen zien. Die blijven steken in oud gedrag.

Zijn ze inmiddels te laat? Nog niet, maar het moet wel snel en met behoorlijke grote stappen gebeuren. En … KOBOT-proof!