SCALING UP | KLANTCASE

De veranderende verhuurmarkt: Klaar voor de toekomst op één A4

De vooruitstrevende leiding van een gerenommeerd vastgoedbedrijf wil als trendzetter de onderneming klaarmaken voor de veranderende verhuurmarkt. Greyt zet de ambities van de ondernemers om in een kernachtig plan op 1 A4, rapporteert maandelijks aan het management en ondersteunt in de uitvoering van het plan.

Probleem

De vastgoedonderneming ziet de verhuurmarkt voor wonen, retail en kantoor tijdens de kredietcrisis volledig veranderen. Ondanks dat het conservatief gefinancierde bedrijf daar relatief weinig last van heeft, beseft de jonge directie dat huurcontracten van 10 jaar tot het verleden behoren. Een nieuwe verhuurder moet meer zijn dan alleen de huurbaas. Deze gedachte heeft niet alleen effect op het vastgoed maar ook op de organisatie en het verdienmodel.

Oplossing

Om te kunnen voldoen aan de veranderende vraag binnen de verhuurmarkt dient de vastgoedonderneming het roer om te gooien. Om inzicht te krijgen in alle facetten van de onderneming besluit Martijn Wassink om een OGSM op te stellen; ook wel een “business plan op 1 A4” genoemd. Dit strategische businessplan helpt om de bedrijfsvisie helder te maken aan de hand van Objectives, Goals, Strategies en Measures. Dat laatste wordt bepaald door KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren). Aan de hand van de 4 factoren in het OGSM wordt in één oogopslag duidelijk wat de doelstellingen van de organisatie zijn en hoe het doel middels de gekozen strategie behaald kan worden. Een OGSM dwingt de organisatie en verschillende afdelingen om moeilijke keuzes te maken. Door het businessplan kort en krachtig te houden blijft het overzicht behouden en werkt iedereen toe naar het doel binnen de organisatie. Zo dwingt het ook dit vastgoedbedrijf om de conservatieve houding los te laten en de jonge directie sturing te geven in de nieuwe strategie.

Naast de steun bij deze strategievorming helpt Greyt ook bij het bouwen aan een nieuwe (financiële) organisatie. Martijn geeft leiding en advies aan de administratieve organisatie. Ook wordt zorg gedragen aan implementatie van de juiste IT-systemen.

Door het inzichtelijk maken van de KPI’s wordt sneller duidelijk waar de meetpunten zich bevinden. Door maandelijks te rapporteren kan veel beter worden ingespeeld op toekomstige besluiten. Greyt wordt ook betrokken bij het maandelijkse managementoverleg.

Resultaat

De organisatie weet door 1 A4 wat gedaan moet worden om haar ambities te bereiken. De interne organisatie is volledig in control en wordt toekomstklaar gemaakt. De directie zit volledig aan het stuur en bouwt stap voor stap aan de ‘nieuwe’ verhuurder.

Resultaat

De veranderende verhuurmarkt: Klaar voor de toekomst op één A4

De vooruitstrevende leiding van een gerenommeerd vastgoedbedrijf wil als trendzetter de onderneming klaarmaken voor de veranderende verhuurmarkt. Greyt zet de ambities van de ondernemers om in een kernachtig plan op 1 A4, rapporteert maandelijks aan het management en ondersteunt in de uitvoering van het plan.

Probleem

De vastgoedonderneming ziet de verhuurmarkt voor wonen, retail en kantoor tijdens de kredietcrisis volledig veranderen. Ondanks dat het conservatief gefinancierde bedrijf daar relatief weinig last van heeft, beseft de jonge directie dat huurcontracten van 10 jaar tot het verleden behoren. Een nieuwe verhuurder moet meer zijn dan alleen de huurbaas. Deze gedachte heeft niet alleen effect op het vastgoed maar ook op de organisatie en het verdienmodel.

Oplossing

Om te kunnen voldoen aan de veranderende vraag binnen de verhuurmarkt dient de vastgoedonderneming het roer om te gooien. Om inzicht te krijgen in alle facetten van de onderneming besluit Martijn Wassink om een OGSM op te stellen; ook wel een “business plan op 1 A4” genoemd. Dit strategische businessplan helpt om de bedrijfsvisie helder te maken aan de hand van Objectives, Goals, Strategies en Measures. Dat laatste wordt bepaald door KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren). Aan de hand van de 4 factoren in het OGSM wordt in één oogopslag duidelijk wat de doelstellingen van de organisatie zijn en hoe het doel middels de gekozen strategie behaald kan worden. Een OGSM dwingt de organisatie en verschillende afdelingen om moeilijke keuzes te maken. Door het businessplan kort en krachtig te houden blijft het overzicht behouden en werkt iedereen toe naar het doel binnen de organisatie. Zo dwingt het ook dit vastgoedbedrijf om de conservatieve houding los te laten en de jonge directie sturing te geven in de nieuwe strategie.

Naast de steun bij deze strategievorming helpt Greyt ook bij het bouwen aan een nieuwe (financiële) organisatie. Martijn geeft leiding en advies aan de administratieve organisatie. Ook wordt zorg gedragen aan implementatie van de juiste IT-systemen.

Door het inzichtelijk maken van de KPI’s wordt sneller duidelijk waar de meetpunten zich bevinden. Door maandelijks te rapporteren kan veel beter worden ingespeeld op toekomstige besluiten. Greyt wordt ook betrokken bij het maandelijkse managementoverleg.

Resultaat

De organisatie weet door 1 A4 wat gedaan moet worden om haar ambities te bereiken. De interne organisatie is volledig in control en wordt toekomstklaar gemaakt. De directie zit volledig aan het stuur en bouwt stap voor stap aan de ‘nieuwe’ verhuurder.

Resultaat