SCALING UP | KLANTCASE

Vervoersbedrijf stuurt op tijd bij door nieuwe manier van werken

Dit vervoersbedrijf maakt prima rapportages, maar ze komen altijd te laat in de maand om nog bij te kunnen sturen. Greyt vindt een oplossing door de zaak opnieuw te bekijken.

Probleem

De maand is vaak al 20 dagen bezig voordat de rapportages van het vervoersbedrijf beschikbaar komen voor het management. Het blijkt dat de input voor de rapportage niet eerder naar voren kan worden gehaald. De bottleneck ligt bij het moment dat de gereden kilometers van de chauffeurs binnenkomen en akkoord moeten krijgen.

Oplossing

De vergoeding van de charter gaat tot dan toe op basis van de werkelijk betaalde kilometers van de klanten. Het verschil met gereden kilometers zijn de kleine afwijkingen tussendoor; zoals de garage of een stukje omrijden.

Greyt benadert de input op een nieuwe manier. Als proef rekenen we de charter af op de gereden kilometers. Door ervaringscijfers kan namelijk worden ingeschat wat het verschil is tussen gereden en betaalde kilometers. Er wordt nu vergoed op basis van gereden kilometers met een correctie voor onbetaalde kilometers. Dit gaat een stuk sneller want deze informatie is direct vanuit de boardcomputer te downloaden.

Resultaat

Door een andere benadering van de input is een tijdsbesparing gerealiseerd van twee weken én is de kwaliteit verbeterd. Inmiddels kan al in de eerste week van de nieuwe maand worden begonnen met de afrekening van de charter en daardoor ook met de managementrapportage. Nu kan er als nodig ook op tijd worden bijgestuurd.

Resultaat

Vervoersbedrijf stuurt op tijd bij door nieuwe manier van werken

Dit vervoersbedrijf maakt prima rapportages, maar ze komen altijd te laat in de maand om nog bij te kunnen sturen. Greyt vindt een oplossing door de zaak opnieuw te bekijken.

Probleem

De maand is vaak al 20 dagen bezig voordat de rapportages van het vervoersbedrijf beschikbaar komen voor het management. Het blijkt dat de input voor de rapportage niet eerder naar voren kan worden gehaald. De bottleneck ligt bij het moment dat de gereden kilometers van de chauffeurs binnenkomen en akkoord moeten krijgen.

Oplossing

De vergoeding van de charter gaat tot dan toe op basis van de werkelijk betaalde kilometers van de klanten. Het verschil met gereden kilometers zijn de kleine afwijkingen tussendoor; zoals de garage of een stukje omrijden.

Greyt benadert de input op een nieuwe manier. Als proef rekenen we de charter af op de gereden kilometers. Door ervaringscijfers kan namelijk worden ingeschat wat het verschil is tussen gereden en betaalde kilometers. Er wordt nu vergoed op basis van gereden kilometers met een correctie voor onbetaalde kilometers. Dit gaat een stuk sneller want deze informatie is direct vanuit de boardcomputer te downloaden.

Resultaat

Door een andere benadering van de input is een tijdsbesparing gerealiseerd van twee weken én is de kwaliteit verbeterd. Inmiddels kan al in de eerste week van de nieuwe maand worden begonnen met de afrekening van de charter en daardoor ook met de managementrapportage. Nu kan er als nodig ook op tijd worden bijgestuurd.

Resultaat