Retail

Retail verandert in een rap tempo. De lange reeks van winkels die de afgelopen jaren in de problemen is gekomen, geeft aan dat het ook echt serieus is. De economische neergang de laatste jaren heeft een belangrijke rol gespeeld, maar de echte oorzaken zijn veel fundamenteler, met name in de non-food retail.

Internet is een belangrijke ‘game-changer’. Het heeft volledige toegankelijkheid, complete prijstransparantie en een schier oneindig aanbod (‘de long tail’) gebracht. In sommige branches is het marktaandeel inmiddels al meer dan 30%.

Maar de klant wil meer: deskundigheid, persoonlijk advies, een service punt, maar vooral ook inspiratie en beleving. Verleiden in optima forma: dat is het nieuwe domein van de fysieke winkel. Het zogenaamde ‘specialistenmodel’. Op internet doen mensen transacties, terwijl zij in een fysieke winkel op zoek zijn naar specialistisch en inspiratie.

Een andere belangrijke ontwikkeling is de manier waarop retailers gebruik maken van andere ‘netwerken’ en nieuwe samenwerkingen aangaan. Ze delen samen één winkelpand, ze maken gebruik van een gemeenschappelijk webplatform als een ‘cloud-service’, ze bieden hun assortiment aan in andere webshops of ze outsourcen de logistiek én hun voorraad. Een slimme manier om zowel best practise als werkkapitaal- en kosten optimalisatie in een klap te realiseren.

Greyt zorgt ervoor dat je als ondernemer binnen de Retail kunt inspelen op deze trends met de juiste inzichten in de markt. Met onze kennis en ervaring weten we welke informatie je nodig hebt om de beste keuzes te maken. Samen met cijfermatige onderbouwing weten we welke stappen je moet nemen om jouw doel te kunnen bereiken en weten we of dat goede idee ook echt goed is.

Partners